Algemeen

Dragracing: David Vegter sluit seizoen af met finaleplaats op Santa Pod en derde positie in FIA EK Pro Modified

dico vegter.003

David Vegter heeft het seizoen 2017 met een hoogtepunt afgesloten door bij de European Finals op Santa Pod Raceway tot de finale door te dringen. Helaas maakte regen het rijden van de eindstrijd onmogelijk waardoor de PTTM Drag Racing-coureur de kans ontnomen werd om de afsluitende ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op zijn naam te schrijven. In de eindstand van het FIA EK Pro Modified eindigde Vegter op een meer dan uitstekende derde plaats, de hoogste klassering uit zijn carrière. "De European Finals was voor ons een hele goede wedstrijd, eigenlijk wel loon naar werken, en met een derde plaats in de eindstand kan ik alleen maar tevreden zijn", aldus Vegter.


Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

Aan de zesde en laatste wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap ging een voor PTTM Drag Racing op z'n zachtst gezegd hectische periode vooraf. In de tweede helft van augustus stonden in twee opeenvolgende weekenden de FIA EK wedstrijden in Duitsland en Zweden op het programma, na slechts één 'vrij weekend' begin september gevolgd door de zesde en laatste wedstrijd, de European Finals op het Engelse Santa Pod Raceway.

hh vegter.001

Op Hockenheim snelde David Vegter tijdens de NitrOlympX met de PedalToTheMetal Drag Racing '67 Camaro onder het oog van bijna 60.000 enthousiaste toeschouwers naar een meer dan uitstekende tijd van 5,99 seconden en eiste daarmee de tweede kwalificatiepositie voor zich op. In de eerste eliminatieronde moest Vegter het opnemen tegen de snelle Zwitser Bruno Bader. De Nederlander trok echter een zeldzaam rood licht en was daarmee uitgeschakeld.

dico vegter.002

Een week later dook de PTTM Drag Racing-coureur tijdens de Dico Internationals op Tierp Arena met 5,97 seconden opnieuw onder de 6-secondengrens en plaatste zich in het extreem sterke veld als vierde voor de eliminaties. In de eerste eliminatieronde ging het echter bij de burn out al mis. "Ik hoorde een vreemd geluid en zette direct de motor uit. Eigenlijk wist ik meteen wat er aan de hand was", aldus Vegter. Zijn vrees bleek gegrond want tijdens de burn out was er een drijfstang gebroken die vervolgens de motor en alle zich daarin bevindende draaiende delen volledig had verwoest. Met deze vroege uitschakeling gingen kostbare punten in de titelstrijd verloren.

hh vegter.002

Opgeven komt echter in het woordenboek van Vegter en PTTM Drag Racing niet voor en dus werd er meteen actie ondernomen om in Engeland tijdens de afsluitende ronde van het FIA Europees Kampioenschap weer aan de start te staan en de derde plaats in de Pro Modified titelstrijd te verdedigen. Het motorblok en de cilinderkoppen konden gerepareerd worden en binnen een week waren niet alleen de nieuwe krukas en andere benodigde onderdelen in huis, maar was de motor ook weer 'als nieuw' opgebouwd en werd er afgereisd richting de European Finals op Santa Pod. Helaas werkte het Engelse weer niet mee en kon er na een riskante poging op een koude baan op vrijdagavond, op zaterdag één serieuze kwalificatierun worden afgewerkt. Dat deerde Vegter echter nauwelijks want in 6,10 seconden snelde de PTTM Drag Racing Camaro naar een uitstekende vierde kwalificatiepositie.

ef vegter.351

Daarmee moest de Nederlander het in de eerste eliminatieronde opnemen tegen de Zweed Jan Ericsson. In een fraaie run noteerden beide rijders een tijd van 6,069 seconden, maar omdat Vegter duidelijk sneller reageerde op het verspringen van de lichten, passeerde de PTTM Drag Racing-piloot als eerste de finish en was door naar de volgende ronde. In de kwartfinale was landgenoot Marck Harteveld de volgende opponent. De Voodoo Hemi-piloot trok echter een rood licht en daarmee ging de winst automatisch naar Vegter.

ef vegter.371hf

In de halve finale wachtte vervolgens Jimmy Ålund, de nummer twee uit het FIA EK en gevreesd om zijn snelle reactietijden. Bij de lichten had Vegter de Zweed echter al te pakken en hoewel beide rijders op de koude en snel minder wordende baan in de problemen raakten, had de PTTM Drag Racing-piloot zijn Camaro eerder weer onder controle en pakte in 6,28 seconden de winst. Daarmee stond Vegter net als eerder dit jaar in Finland in de finale. In de eindstrijd had de Nederlander het moeten opnemen tegen Michael Gullqvist, de Zweed die in de kwalificatie net voor de derde keer op rij de Europese Pro Modified titel voor zich had opgeëist. Tot een finale kwam het helaas niet meer omdat de regen die de eliminaties al een paar keer had stilgelegd, terugkeerde en verder rijden onmogelijk maakte.

ef vegter.471

Vegter sloot het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap af op een meer dan uitstekende derde plaats, de hoogste klassering tot nu toe uit zijn carrière. Tevens was hij achter Gullqvist en Ålund de eerste niet-Zweed in de titelstrijd. "Met het resultaat bij de European Finals ben ik erg blij, zeker als je ziet hoe hard we ervoor hebben moeten werken om daar na die motorschade in Tierp toch te staan. Als je dan tot de finale weet te komen en in de halve eindstrijd Ålund weet te kloppen, geeft dat een heel goed gevoel. Zeker na de tegenslag in Duitsland en Zweden kan ik met de derde plaats in de eindstand van het Europees kampioenschap ook alleen maar tevreden zijn", aldus Vegter over de afloop van het voor PTTM Drag Racing uitstekende seizoen.

hh vegter.003

PTTM Drag Racing wordt dit seizoen gesteund door PedalToTheMetal Musclecar Performance, DutchBoxx Golfkarton, HKR Techniek, WVB Holland, Sonic Equipment, Red Line Oil Scandinavia en Playboy Energy Drink.

ef vegter.263
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet