Algemeen

Dragracing: Regen kan kampioenen niet stoppen

tfb gustafsson
Rikard Gustafsson

Motoren
Bij de motoren was de European Finals de derde en laatste wedstrijd van het FIM Europe European Drag Bike Championship. In de Top Fuel Bike klasse had Rene van den Berg nog kans op de titel, maar de Nederlander gaf er na een motorschade in Hockenheim de voorkeur aan zich te concentreren op volgend seizoen. Daarmee leek leider Rikard Gustafsson de titel niet meer te kunnen ontgaan. In zijn enige kwalificatierun kreeg de Zweed echter met technische problemen te kampen, belandde op de vijfde kwalificatiepositie en stond daarmee buiten de uit slechts vier motoren bestaande eliminatieladder. Dale Leeks en Stuart Crane wisten ten koste van Steve Woollatt en Filippos Papafilippou verrassend tot de finale door te dringen. Bij winst van Crane zou de Europese titel alsnog naar de Engelsman gaan, maar Crane had in de halve finale zijn motorblok zodanig zwaar beschadigd dat hij in de finale niet meer aan de start kon verschijnen. Daarmee kwam de titel alsnog in handen van Gustafsson. Overigens deed zich bij de motoren een hoogst merkwaardig en zelfs dubieus fenomeen voor. Ondanks de regen en daarmee drijfnatte baan mocht Leeks naar de startlijn komen en zijn motor op eigen kracht over de lijn laten rollen, waardoor de Engelsman als winnaar van het evenement de boeken ingaat. Als Crane wel naar de start had kunnen komen, had men op deze wijze Crane de Europese titel kunnen 'laten' winnen.

psb fredlund
Fredrik Fredlund

In de Pro Stock Bike klasse ging de eerste kwalificatiepositie naar Fredrik Fredlund, voor Robert Karlsson. In de eliminaties was Karlsson met tijden van 7,02 en 7,08 seconden sneller en plaatste zich, net als overigens Fredlund, voor de finale.

psb karlsson
Robert Karlsson

Op dat moment had Fredlund de Europese titel al binnen. Net als bij de Top Fuel Bikes liet men Fredlund in de regen zijn motor over de startlijn rollen, waardoor de Fin de dagwinst op zijn naam kreeg.

stb haas
Martijn de Haas

In de klasse Super Twin Bike ging Martijn de Haas als leider richting de European Finals en leek de titel niet meer te kunnen ontgaan. De Nederlandse titelverdediger sloot de kwalificatie echter als derde af en werd vervolgens in de eerste eliminatieronde (en tevens halve finale) uitgeschakeld door Roman Sixta, zijn enige belager in de titelstrijd. Bij winst in de finale zou de titel alsnog naar Sixta gaan, maar omdat de regen het verrijden van de eindstrijd onmogelijk maakte, kreeg Sixta geen kans en bleef de titel voor het derde opeenvolgende jaar bij De Haas. Wat echter als men net als bij de Pro Stock Bikes en Top Fuel Bikes Sixta wel naar de start had laten komen en zijn motor over de lijn had laten rollen? Dan was de titel wel bij de Tsjech terecht gekomen. Hopelijk blijft het laten 'rijden' ín de regen bij een eenmalig 'incident'.

stb laseur
Gert-Jan Laseur

Gert-Jan Laseur kreeg overigens in zijn enige kwalificatierun met technische problemen te kampen en plaatste zich als vijfde niet voor de eliminaties.

ssb borg
Franklyn Borg

In de klasse Super Street Bike deed de Maltees Franklyn Borg van zich spreken door in de kwalificatie met 6,91 seconden de snelste tijd ooit in Europa op de klokken te brengen. Borg raakte, net als enkele andere favorieten, in de eliminaties in de problemen en werd voortijdig uitgeschakeld. Uiteindelijk wisten Steve Mead en Richard Stubbins tot de finale door te dringen, maar ook hier maakte de regen een voortijdig einde aan de competitie.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet