Dragracing: Dico Internationals van topniveau | Dragracing

Algemeen

Dragracing: Dico Internationals van topniveau

saksa
Laura Saksa

In de eliminaties werden op Tierp ongekend snelle tijden op de klokken gezet. Persson was in de kwartfinale goed voor 5,9 seconden, om vervolgens in de halve finale Fredrik Fagerström het nakijken te geven. Aan de andere kant van de ladder liet Ålund zich in de kwartfinale bijna verrassen door Laura Saksa. De Finse, die op donderdag nog haar Pro Modified licentieruns moest doen, snelde naar 5,98 seconden (!), terwijl bij Ålund de klok stopte bij 5,99 seconden. Op basis van een iets betere reactietijd pakte de Zweed echter toch de winst.

pm gullqvist1
Michael Gullqvist

In de halve finale wachtte vervolgens Gullqvist, die na een 5,89 seconden in de eerste eliminatieronde, in de kwartfinale in 5,85 seconden Bader (6,08 seconden) het nakijken had gegeven. In misschien wel de mooiste Pro Mod run van het jaar reageerden Ålund en Gullqvist met 0,07 en 0,06 seconden nagenoeg gelijk op het verspringen van de lichten, waarna er bij Ålund een 5,88 seconden op het scorebord verscheen, net niet genoeg om de 5,86 seconden van Gullqvist het hoofd te kunnen bieden.

pm final
De finale tussen Michael Gullqvist en Åke Persson

De regerend kampioen had het beste echter voor het laatst bewaard, want in de finale toverde Gullqvist met 5,834 seconden een nieuw Europees record (was 5,836) op de klokken, en dat was ook de door Jonnie Lindberg getunede Persson (5,96 seconden) te machtig. Door zijn zege heeft Gullqvist nu een voorsprong van 119 punten op Ålund en daarmee kan titelprolongatie de Zweed nauwelijks meer ontgaan.

ps ljungdahl
Bengt Ljungdahl

Spanning terug
Ook in de Pro Stock klasse waren de onderlinge verschillen minimaal. Na de eerste dag had Bengt Ljungdahl met 6,5268 seconden de eerste kwalificatiepositie in handen, maar de aanvoerder in de tussenstand van het kampioenschap werd op zaterdag naar de tweede plaats verwezen door Jimmy Ålund. De 10-voudig FIA EK Pro Stock kampioen klokte 6,5266 seconden en bleef daarmee Ljungdahl 0,0002 seconden (!) voor. Met 6,590 seconden pakte Richard Sundblom verrassend de derde plaats, maar met 6,593 seconden was ook hier het verschil met de nummer vier, Michael Malmgren, minimaal. Ook achter Malmgren was iedereen aan elkaar gewaagd. Thomas Lindström pakte de vijfde plaats met 6,60 seconden, Christian Sagelv verraste met een zesde plaats (6,61 seconden), en pas op plaats zeven Stefan Ernryd (6,63 seconden), de nummer twee in de tussenstand van het kampioenschap. Magnus Petersson was met 6,65 seconden de laatste die zich voor de eliminaties wist te plaatsen.

ps alund
Jimmy Ålund

De confrontatie Ljungdahl Ernryd was dit jaar over het algemeen de finale, maar dit keer ontmoetten de twee kemphanen in de titelstrijd elkaar in de eerste eliminatieronde. Uiterst verrassend raakte Ljungdahl meteen na de start in de problemen, waardoor Ernryd de winst greep. De Zweed verbeterde zich in de halve finale tot 6,59 seconden en plaatste zich zo ten koste van Sundblom voor de finale. Aan de andere kant van de eliminatieladder was Ålund duidelijk de snelste rijder en plaatste zich in 6,55 seconden voor de finale.

ps final
De finale tussen Jimmy Ålund en Stefan Ernryd

Voor Ålund was de koek echter nog niet op want in de finale verbeterde de 10-voudig kampioen zich tot 6,53 seconden, en hoewel Ernryd met 6,58 seconden goed bijbleef, ging de winst naar Ålund. Met zijn runner-up positie verkleinde Ernryd het gat naar de leidende Ljungdahl tot een overbrugbare 36 punten.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet