Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Eliminaties redden FHRA Nitro Nationals

tm habermann.d1
Dennis Habermann

Een Habermann out, een Habermann in
In de Top Methanol klasse waren het de broers Dennis en Timo Habermann die de dienst uitmaakten en in 5,37 en 5,39 seconden naar de eerste twee kwalificatieposities reden.

tm pietila2
Ari Pietilä

De Fin Ari Pietilä was met een derde plaats in 5,75 seconden de beste Funny Car-rijder, gevolgd door Jonny Lagg, de Finse 17-jarige rookie Petteri Liimatainen, terwijl Mikael Larsson als tweede Funny Car-piloot de rij sloot.

tm larsson2
Mikael Larsson

De eerste eliminatieronde leverde meteen een daverende verrassing op want de om zijn snelle reactietijden bekendstaande Dennis Habermann werd als 'low qualifier' op reactietijd geklopt door Larsson. De Zweed had vervolgens in de halve finale een bye run en stond zo tot zijn eigen verrassing in de finale.

tm habermann.t hf
De halve finale tussen Timo Habermann en Jonny Lagg

Aan de andere kant van de eliminatieladder klopte Lagg local hero Pietilä en moest daarmee in de halve finale aantreden tegen Timo Habermann. De Duitser ging naar mate de wedstrijd vorderde steeds harder en na een 5,40 seconden in de eerste ronde, was de 5,35 seconden in de halve finale te machtig voor Lagg.

tm final
De finale, Mikael Larsson wordt stilgezet en Timo Habermann snelt naar de overwinning

Helaas werd de finale voor Larsson een anticlimax. Op de startlijn wezen een aantal druppels op de grond op een olie- dan wel brandstoflek, waarop de Zweed werd stilgezet, ondanks dat de crew ervan overtuigd was dat het vocht niet van Larsson's auto afkomstig was. Of Larsson een kans zou hebben gehad moet echter worden betwijfeld, want Timo Habermann verbeterde zich tot een uiterst snelle 5,33 seconden en was daarmee de terechte winnaar op Alastaro.

tm podium
Het podium met Timo Habermann en Mikael Larsson
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet