Algemeen

Dragracing: Eliminaties redden FHRA Nitro Nationals

micalled kop

Soms zit het mee, maar vaak zit het tegen, dat is zeker van toepassing op de FHRA Nitro Nationals, de Finse ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. Op de winst van Duncan Micallef (Top Fuel), Timo Habermann (Top Methanol), Åke Persson (Pro Modified) en Bengt Ljungdahl (Pro Stock) viel niets af te dingen en gelukkig maakten de eliminaties op zondag veel goed van wat er in de kwalificaties allemaal misging. David Vegter kende een uitstekend weekend en haalde zelfs de finale in de Pro Modified klasse, maar geheel in stijl met het algehele verloop van het evenement moest de Nederlander daarin door een in de halve finale opgelopen schade verstek laten gaan.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

De FHRA Nitro Nationals op het prachtig in de Finse bossen gelegen Alastaro Circuit zijn nooit saai. Laten we vooropstellen dat de met weinig financiële middelen toegeruste en volledig uit hardwerkende vrijwilligers bestaande organisatie steeds weer zijn uiterste best doet om een FIA EK-waardig evenement neer te zetten en het iedereen naar de zin te maken. Maar of het nu een slechte baan, regen of een blikseminslag in de tijdwaarneming was, in de afgelopen jaren liep het evenement door allerlei onvoorziene, dan wel niet beïnvloedbare factoren, al diverse keren op een teleurstelling uit. Helaas paste de versie van dit jaar in dit rijtje.

cleanen
Olie op de baan

Op vrijdag duurde het opruimen van een oliespoor maar liefst twee uur, waarna dit record werd aangescherpt tot meer dan drie uur tijdens de kwalificaties op zaterdagmiddag! Maar zelfs na deze break was het (olie)probleem (letterlijk) niet opgelost en moest een volledige FIA-kwalificatiesessie op één baan worden verreden. Het programma liep mede daardoor zo uit, dat de vierde Pro Stock kwalificatiesessie moest worden geschrapt.

scorebord
Het kan niet kloppen

Datzelfde gebeurde met de uitslag van de eerste Top Fuel kwalificatiesessie. Nadat Anita Mäkelä een tijd van 3,75 seconden bij een eindsnelheid van 46 km/u op het scorebord liet verschijnen, ging er geen lichtje branden dat deze tijd wel uitzonderlijk snel was (dit jaar is er nog niet onder de 3,9 seconden gereden) en de snelheid hoe dan ook niet kon kloppen. Dat ook de crew van Mäkelä de handen zelfs niet in de lucht stak, deed nog steeds niemand ontwaken. De sessie werd in alle euforie over deze tijd gewoon afgewerkt waarna men bij nadere bestudering tot de conclusie kwam dat er inderdaad met de tijdwaarneming iets niet goed zat. In alle wijsheid werd door de aanwezige FIA-officials besloten alle tijden ongeldig te verklaren. Hoewel er door de langdurige onderbrekingen veel over de baan geklaagd werd, was deze gezien een aantal gereden tijden zeker niet slecht, maar wel veel te wisselvallig van kwaliteit waarbij de oildowns er zeker ook geen goed aan deden. Met name de Top Fuelers hadden het moeilijk, maar een 5,33 seconden van Timo Habermann en een 5,88 seconden van Michael Gullqvist geven aan dat het niet alleen maar kommer en kwel was. En je zou het bijna vergeten, de natuur werkte ook nog een keer mee want in de vier dagen FHRA Nitro Nationals viel er geen druppel regen en was het zelfs overwegend zomers warm.

tf neergaard1
Stig Neergaard

Stig Neergaard op pole
In de Top Fuel klasse werden de snellere tijden pas op zaterdag gereden. Met een gezien de omstandigheden uitstekende 4,02 seconden pakte Stig Neergaard de eerste positie, op respectabele afstand gevolgd door Anita Mäkelä met 4,21 seconden.

tf makela1
Anita Mäkelä

De derde plaats was voor de eerste Rune Fjeld Motorsport-rijder, Antti Horto (4,30 seconden), terwijl skispringlegende en dragracer Janne Ahonen in 4,43 seconden naar de vierde positie reed.

tf ahonen1
Janne Ahonen

Duncan Micallef, winnaar van de race in Tierp en aanvoerder van de tussenstand, kende een mindere kwalificatie en sloot de zaterdag achter RFM-teamgenoot Liam Jones af op plaats zeven.

tf jones2
Liam Jones

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet