Dragracing: The Main Event zet het licht weer op groen
Bengt Ljungdahl
Wie wordt de opvolger van Jimmy Ålund?
Nu 10-voudig kampioen Jimmy Ålund besloten heeft om alleen de Scandinavische wedstrijden in 'zijn' klasse te rijden en een jaartje Pro Modified te gaan proberen, is de runner-up van vorig Bengt Ljungdahl de grote favoriet. Michael Malmgren en Thomas Lindström hebben ook al titels op hun naam staan en zullen er alles aan doen om van de afwezigheid van Ålund te profiteren.
Stefan Ernryd
Magnus Petersson en Simon Gustafsson zijn ook vanaf de eerste wedstrijd present, terwijl Stefan Ernryd op Santa Pod voor het eerst aantreedt in de kleuren van zijn nieuwe sponsor Dico by Belgetti. De jonge Zweed Robin Norén komt voor het eerst naar Santa Pod en brengt het totaal aantal Pro Stockers op zeven, ruim meer dan we de afgelopen jaren in Engeland hebben gezien.
Robin Norén
Dat is echter nog niets vergeleken bij de tweede wedstrijd in Tierp waar maar liefst vijftien namen op de inschrijflijst prijken. Naast de eerder genoemde zeven komen daar ook Hannu Kalliomäki, Tommy Leindahl, Tommy Lundström, Jan Palmqvist, Sampsa Palos, Christian Sagelv en Richard Sundblom strijden om de hoofdprijs. Last en zeker not least staat ook Ålund bij zijn thuiswedstrijd aan het vertrek.
Michael Gullqvist
Pro Modified
Pro Modified is met 23 deelnemers uit zeven verschillende landen op Santa Pod weer de grootste en meest internationale klasse. Michael Gullqvist verdedigt zijn titel terwijl ook de nummer drie van vorig jaar, de Zwitser Bruno Bader, weer van de partij is. Runner-up Mats Eriksson laat in verband met het bouwen van een nieuwe auto verstek gaan.
De Old 51 waarmee Jimmy Ålund in actie komt, hier in handen van Johan Lindberg
Maar met de Zweden Håkan Persson en Jimmy Ålund, die de Old 51 bestuurt waarmee Johan Lindberg vorig jaar de vierde plaats in de titelstrijd pakte, zijn slechts een paar nieuwe concurrenten genoemd.
David Vegter
Nederlands is met drie rijders, waarvan er twee het volledige FIA EK gaan rijden, op Santa Pod uitstekend vertegenwoordigd. Allereerst is daar de nummer vijf van de Europese titelstrijd van vorig jaar, David Vegter.
Michel Tooren
Daarnaast heeft Michel Tooren onlangs besloten om in zijn tweede jaar achter het stuur van de Pro Dutch Racing Cuda ook op Europese tournee te gaan. Aangezien Tooren in zijn debuutjaar al een 6,005 seconden op de klokken zette en dit jaar flink geïnvesteerd heeft in nieuwe spullen, zijn verrassingen niet uitgesloten.
Marck Harteveld
Voor Marck Harteveld is The Main Event het debuut van de nieuwe en zeer fraaie 1970 Plymouth Superbird. Harteveld en zijn team Voodoo Hemi Racing verrasten vorig jaar bij hun debuut in de Pro Modified klasse met onder andere een finaleplaats op Hockenheim. Harteveld concentreert zich op het Britse MSA Pro Modified kampioenschap en reist niet naar Zweden en Finland.
Hussain Al Shammari
Uiteraard zijn de Zwitser Marcus Hilt en de Duitser Norbert Kuno ook weer van de partij. Voor de oplettende Nederlandse dragrace-fan is de deelname van de Deen Kim Kristiansen interessant. Zijn Pontiac Firebird is de auto waarmee Marc Meihuizen een paar jaar geleden furore maakte. De deelnemer met de grootste reisafstand is Hussain Al Shammari. De man uit Koeweit heeft voor zijn tweede Europese seizoen zijn eigen 1970 Camaro laten overkomen en zal het volledige FIA EK rijden.
Andy Robinson
Thuisland Engeland is op Santa Pod met negen combinaties goed vertegenwoordigd. Grootste kanshebber is Andy Robinson, maar Philip Englefield, Kev Slyfield, Bobby Wallace en Rick Garrett kunnen voor verrassingen zorgen. Veel interesse zal uitgaan naar het debuut van de net afgebouwde turbo Ford Mustang van Jon Webster. Deze Engelse specialist in het bouwen van dragrace-auto's heeft al menig juweeltje op zijn naam staan en zijn eerste eigen Pro Mod zal daarop geen uitzondering zijn.