Algemeen

Dragracing: Eerste meters onder een nieuwe noemer zijn gemaakt

CIMG7410

Afgelopen weekend werd op Dragstrip Drachten de eerste wedstrijd verreden onder de nieuwe noemer Fast Show, de eenheidsnaam die het Nederlandse dragracen weer een gezicht moet geven en de samenwerking tussen 402 Automotive, de DHRA en Quartermile onderstreept. Fast Show Days of Thunder beet het spits af. Helaas namen de weergoden de titel iets te letterlijk en maakten de nodige buien het de nieuwe organisatie niet makkelijk.

Tekst: Remco Scheelings i.s.m. v8meetings
Foto's: v8meetings

Zoals eerder via AUTOSPORT.nl al kon worden gemeld hebben de Dutch Hot Rod Association, Quartermile en 402 Automotive onlangs de krachten gebundeld om via een gezamenlijk concept de Nederlandse dragrace-sport een duidelijk gezicht te geven waardoor de evenementen op Dragstrip Drachten weer het aanzien krijgen dat ze tot voor een paar jaar terug hadden. Door de wedstrijden aan te vullen met thema events als All American Cars moet het voor publiek ook aantrekkelijker worden om naar de Fast Show evenementen te komen.

CIMG7734

Afgelopen weekend luidde Fast Show Days of Thunder het nieuwe tijdperk in. Helaas zorgde het wisselvallig weer ervoor dat er vrijdagmiddag pas laat voor het eerst gereden kon worden, terwijl de zaterdag onderbroken werd door buien en enkele ongelukkige oildowns.

CIMG7682
Oildowns zorgden helaas voor oponthoud

De zondag verliep een stuk beter waardoor er vanaf 9 uur tot in de namiddag runs gemaakt konden worden. Een bijna onvermijdelijke bui zorgde ervoor dat niet alle eliminaties tot en met de finales konden worden afgewerkt waardoor in diverse klassen de strijd onbeslist bleef.

Naast de klassen die onder de KNAF-vlag streden om het Nederlands kampioenschap (Junior Dragster, Pro ET en Super Pro ET) kwamen ook diverse Street Legal klassen in actie en vele motorklassen.

CIMG7794
Maurice van der Laan

In de snelste klasse, Super Pro ET, ging de eerste kwalificatiepositie naar Maurice van der Laan. Eind vorig jaar liep de PickUp van de rijder uit Houten schade op aan de voorrem, maar in samenwerking met medecoureur Frank Eijskoot werd alles zoals uit de gereden tijden bleek, goed hersteld.

CIMG7823
Sandro Bellio

De tweede kwalificatiepositie werd ingenomen door de Duitser Jens Konnecke, gevolgd door de snelle Funny Car van de Belg Sandro Bellio. Uiteindelijk stonden Van der Laan en Bellio in de finale waarbij de grootste beker met een zege van Van der Laan in Nederland bleef.

CIMG7642
Mike Hollaar

In de klasse Pro ET eiste Mike Hollaar de eerste kwalificatiepositie voor zich op, voor Ed Breedveld en Jens Hoffmeister.

CIMG7600
Terug van weggeweest, Jan Scheppers en zijn team

Een opvallende aanwezige in de klasse was Jan Scheppers, die na een off-road avontuur van een paar jaar de weg naar de dragstrip toch weer heeft weten te vinden. Vorig jaar wist Scheppers zelfs weer beslag te leggen op zijn 'oude' Ford Mustang en na de nodige upgrades waarbij de auto zo ongeveer helemaal uit elkaar is geweest, maakte de veelzijdige rijder afgelopen weekend zijn eerste meters 'rechtuit'. Later dit jaar komt Scheppers met de Mustang uit in de klasse Super Pro ET, maar nu was de Ford in Pro ET goed voor de zevende kwalificatiepositie en sneuvelde in de kwartfinale tegen Eddy van den Bos, die deze winter zijn vertrouwde '70 Chevrolet Nova alleen het noodzakelijke onderhoud had hoeven geven.

CIMG7771
Eddy van den Bos

Helaas bleven de eliminaties van de klasse Pro ET door de plotselinge regenbui steken bij de halve finales zodat hier geen winnaar kon worden gehuldigd. Van den Bos zou door een bye-run hoe dan ook de eindstrijd hebben gehaald, terwijl in de andere halve finale Hollaar en Breedveld om een plaatsje in de finale hadden moeten strijden.

CIMG7418
Ed Breedveld

Bij de Junior Dragsters hadden Cheyenne Visser en David Celestin om de grootste beker moeten strijden, maar ook hier kwam de regen net te vroeg.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet