Algemeen

Dragracing: Winst voor Leah Pritchett op Pomona

LeahPritchett podium1

Met een overwinning op Pomona heeft Leah Pritchett laten zien dat de snelle tijden die de rijdster van Don Schumacher Racing vorige week tijdens de testsessies op de klokken zette geen vertekend beeld gaven van de krachtsverhoudingen. In de finale van de openingswedstrijd van de NHRA Mello Yello Drag Racing Series klopte Pritchett in de DSR Papa John's Pizza auto Doug Kalitta en boekte zo de tweede overwinning uit haar Top Fuel carrière. In de Funny Car klasse was Matt Hagan in de finale Courtney Force net te snel af, terwijl bij de Pro Stockers regerend kampioen Jason Line zijn teamgenoot Greg Anderson het nakijken gaf.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: NHRA

Met de Circle K NHRA Winternationals op Auto Club Raceway at Pomona is de kop van de NHRA Mello Yello Drag Racing Series er weer af. Meteen werd ook duidelijk dat de snelle tijden die vorige week tijdens de testsessies op Wild Horse Pass Motorsports Park in Phoenix gereden werden, dit seizoen geen uitzonderling zullen zijn.

LeahPritchett a
Leah Pritchett

In de Top Fuel klasse klokte Leah Pritchett in de kwalificatie met 3,672 seconden de snelste tijd, op de voet gevolgd door Doug Kalitta met 3,686 seconden, terwijl ook Antron Brown als nummer drie met 3,695 seconden nog onder de 3,7 seconden bleef. In de eliminaties ging het niet veel langzamer waarbij het vooral opvallend was hoe regelmatig enkele rijders deze snelle tijden op de klokken kregen. In 3,70 en 3,68 seconden klopte Pritchett Steve Torrence en Tony Schumacher en plaatste zich zo voor de finale.

DougKalitta
Doug Kalitta

Aan de andere kant van de eliminatieladder was Kalitta minstens zo goed op dreef door in 3,68 en 3,69 seconden Terry McMillen en regerend kampioen Antron Brown aan de kant te schuiven. Pritchett maakte in de finale geen fout en terwijl Kalitta op de startlijn tractie verloor, snelde de Don Schumacher Racing Papa John's Pizza Top Fueler in 3,71 seconden naar de overwinning. Met drie auto's in de halve finale (Pritchett, Brown en Schumacher) toonde Don Schumacher Racing direct aan ook in 2017 weer het te kloppen team te zijn.

MattHagan
Matt Hagan

In de Funny Car klasse verhoogde Matt Hagan de feestvreugde bij DSR door de overwinning voor zich op te eisen. Na in de kwalificatie al met 3,822 seconden de snelste tijd op de klokken te hebben gezet, was de DSR Mopar Express Lane Dodge Charger R/T ook in de eliminaties iedereen te snel af. Op weg naar de finale klopte Hagan zijn DSR-teamgenoten Jack Beckman en Ron Capps, om het in de finale op te moeten nemen tegen Courtney Force, die in de andere halve finale haar vader John Force met een minimaal verschil (3,872 tegen 3,886 seconden) naar huis had gestuurd.

CourtneyForce.01
Courtney Force

Ook de finale leverde een spannende strijd op waarin Hagan (3,875 seconden) net wist te voorkomen dat Courtney Force (3,90 seconden) bij haar eerste optreden met de nieuwe sponsor Advance Auto Parts op de flanken meteen de overwinning kon grijpen. Dat bij de Funny Cars de limieten nog niet bereikt zijn, bewezen Hagan en John Force door in de kwalificatie snelheden van 335 mph (539 km/u) te laten optekenen.

JasonLine
Jason Line

In de Pro Stock klasse bleek KB Racing nog moeilijk te kloppen, als lijkt het gat naar de concurrentie kleiner dan vorig jaar. Met Jason Line, Greg Anderson en Bo Butner stonden alle drie de KB Racing Camaro's in de halve finale. Line was daarin Butner te snel af, terwijl Anderson afrekende met Erica Enders, die na de overstap van Elite Motorsports naar Chevrolet weer terug lijkt aan het front. Anderson was echter nog een maatje te groot voor de voormalig kampioene, waardoor met Line en Anderson beide Summit KB Racing-rijders in de finale in een onderling duel om de winst mochten gaan strijden. Met een betere reactietijd en 6,568 tegen 6,579 seconden was regerend kampioen Line zijn teamgenoot te snel af en pakte zo de eerste winst van het seizoen.

Pomona1Podium
De eerste winnaars van het seizoen 2017 

Jonnie Lindberg opnieuw sterk

In de Top Alcohol Funny Car klasse was er succes voor Jonnie Lindberg. Hoewel de jonge Zweed door zijn overstap naar het Funny Car team van Head Racing eigenlijk niet meer in actie zou komen in de TAFC klasse, stond de tweevoudig en regerend NHRA kampioen plotseling in Pomona toch weer aan het vertrek. Omdat Head Racing Pomona aan zich voorbij liet gaan, werd Lindberg door rijder/teameigenaar Jay Payne gevraagd de tuning van zijn auto te verzorgen. Toen vervolgens Payne door omstandigheden niet zelf bleek te kunnen rijden, werd Lindberg door Payne verzocht dan ook maar achter het stuur plaats te nemen. Lindberg liet opnieuw zijn (tuning)klasse zien door met een voor hem vreemde auto, na een zevende plaats in de kwalificaties, in de eliminaties tijden van 5,45 en 5,44 seconden op de klokken te zetten, sneller dan de PEAK Jay Payne Racing auto ooit was gegaan. In de finale tegen Shane Westerfield was Lindberg met 5,46 seconden opnieuw zeer snel, maar door een rood licht (-0,002 seconden!) ging de winst toch aan de neus van de Zweed voorbij.

In de Top Alcohol Dragster klasse wist de Noor Fred Hanssen zich als elfde voor de eliminaties te plaatsen. Hanssen overleefde de eerste eliminatieronde door op reactietijd zijn tegenstander te kloppen, maar moest het in de kwartfinale afleggen tegen Joey Severance.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet