Algemeen

Dragracing: Droomseizoen voor Pro Dutch Racing

tooren.319

"Onvoorstelbaar! Alle doelen hebben we ver overtroffen! Hier had ik vooraf niet eens van durven dromen", zijn de eerste woorden die opkomen bij Michel Tooren als hij terugkijkt op zijn eerste seizoen als coureur van de Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda. In een jaar met zeven wedstrijden verpulverde de dragrace-debutant continu zijn persoonlijke records om uiteindelijk uit te komen op 6,005 seconden en 386,5 km/u, scores waar vele ervaren rijders hun tanden jarenlang op stukbijten. Daarbij eindigde Tooren in het FIA Europees Kampioenschap op een tiende plaats en sloot het MSA British Pro Modified Championship met twee finaleplaatsen af als beste rookie op plaats vier.


Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

Het debuutseizoen van Michel Tooren omvatte maar liefst acht weekenden met daarin zeven races. Omdat Tooren, die na het vorig jaar oktober veel te vroeg overlijden van Pro Dutch Racing oprichter en piloot Robert Joosten het stuurwiel van de '71 Plymouth Barracuda overnam, over geen enkele dragrace-ervaring beschikte, was het behalen van de racelicentie het eerste doel voor het seizoen 2016.

tooren.032

Tijdens het in het paasweekend op Santa Pod Raceway verreden Festival of Power kroop Tooren voor het eerst achter het stuur en liet meteen zien over de juiste feeling te beschikken. "De eerste paar keer voelde het bij de start alsof je van achteren door een vrachtwagen werd aangereden. Maar gaandeweg wende dat en hoewel je nog altijd van iedere run leert, ga je bepaalde handelingen steeds meer automatisch doen", aldus de Pro Dutch Racing-piloot over zijn eerste meters. Door het slechte weer kon de licentieprocedure tijdens de eerste twee weekenden niet worden afgerond, maar op de testdag voor The Main Event mocht na een probleemloze en uitstekende 6,41 seconden de licentie in ontvangst worden genomen.

tooren.102

The Main Event was daarmee de debuutwedstrijd voor Tooren en ook direct de eerste confrontatie met de Pro Modified-top van het FIA Europees Kampioenschap. Van plankenkoorts was echter geen sprake want in iedere kwalificatierun verbeterde Tooren zijn persoonlijk record om uiteindelijk met 6,16 seconden (375 km/u) in een veld van 21 auto's beslag te leggen op de zesde positie. Ook de eerste eliminatieronde leek de Pro Dutch-piloot naar zich toe te trekken, maar toen de Cuda in winnende positie begon te schuiven, wilde Tooren geen onnodige risico's nemen en ging van het gas.

tooren.313

Met de Summer Nationals en Mopar Euro Nationals stonden er voor Pro Dutch Racing vervolgens twee voor het MSA British Pro Modified Championship meetellende wedstrijden op het programma. "Voor aanvang van het seizoen hadden we al besloten om ons op deze titelstrijd te richten. Je kunt er uitstekend ervaring opdoen en veel runs maken. Daarnaast worden alle races op Santa Pod verreden en krijg je als onervaren rijder niet met steeds wisselende baanomstandigheden te maken. Een ideale voorbereiding op de volgende stap, het FIA EK", aldus Tooren over deze keuze. Beide wedstrijden verliepen voor Pro Dutch Racing uiterst succesvol. Bij de Summer Nationals bracht Tooren zijn persoonlijk record terug tot 6,14 seconden, won zijn eerste eliminatieronden, om in de finale achter Andy Robinson als runner-up te finishen. Daarmee was de eerste beker voor de prijzenkast binnen. Bij de Mopar Euro Nationals herhaalde Tooren dit succes door met 6,07 seconden en 382 km/u (237,33 mph) opnieuw zijn persoonlijke records te verpulveren en vanuit een eerste kwalificatiepositie als runner-up te eindigen.

tooren.161

In augustus was het tijd voor de NitrOlympX op Hockenheim, voor Tooren de tweede confrontatie met de FIA EK-concurrentie en zijn eerste optreden buiten Santa Pod. Opnieuw kon de debutant probleemloos met de Europese top meekomen en kwalificeerde de Pro Dutch Racing Cuda met 6,12 seconden op een keurige vijfde plaats. Helaas besloot een bougie tijdens de burn out van de eerste eliminatieronde voor zichzelf te beginnen en moest Tooren zijn auto op de startlijn stilzetten. "Dat was domme pech, en eigenlijk ook de eerste keer dat er technisch iets mis ging. Hockenheim is traditioneel de wedstrijd waar we relaties van het team alle actie van nabij laten meemaken. Met ruim 70 man was dat dit jaar ook weer een groot succes. Hoewel iedereen genoten had, zou een mooie uitslag natuurlijk wel de kers op de taart zijn geweest", aldus Tooren.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet