Algemeen

Dragracing: Pro Dutch Racing komt één run tekort bij National Finals op Santa Pod

MK4 5272

De kwalificaties voor de National Finals op Santa Pod Raceway duurden voor Pro Dutch Racing één run te kort. De combinatie van nieuwe koppelingsplaten en andere banden zette het team op het verkeerde spoor, waardoor niet op tijd de juiste set-up voor de Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda kon worden gevonden. Na drie runs stond er voor de Pro Dutch Cuda een tijd van 6,863 seconden op de klokken en daarmee kwam Michel Tooren 0,006 seconden tekort om zich voor de eliminaties te plaatsen. Een testrun leverde vervolgens een tijd op van 6,26 seconden en daarmee zou de Pro Dutch Racing-piloot zich als vierde voor de eliminaties hebben gekwalificeerd. "Erg jammer dat we daardoor onze positie in het kampioenschap niet konden verbeteren. Maar ook dit hoort bij racen", aldus Tooren na de afsluitende wedstrijd van het seizoen 2016.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Julian Hunt

De National Finals op Santa Pod Raceway was de zesde en laatste wedstrijd van het MSA British Pro Modified Championship en voor Pro Dutch Racing ook de slotwedstrijd van het seizoen. Na de nieuwe persoonlijke records van 6,005 seconden en 240,17 mph (386,5 km/u) tijdens de European Finals, gingen Michel Tooren en zijn team vol vertrouwen richting Santa Pod. In de tussenstand van de Britse titelstrijd bezette Tooren de derde plaats, en hoewel de eerste positie moeilijk zou worden en afhankelijk was van het presteren van lijstaanvoerder Andy Robinson, lagen er nog wel kansen om Bert Englefield te achterhalen en als runner-up te eindigen.

CG2P9850

De Nationals Finals werden ook dit jaar weer in twee dagen afgewerkt, waarbij op zaterdag drie kwalificatieruns stonden gepland. De beste acht plaatsten zich voor de op zondag te verrijden eliminaties. Omdat tijdens de European Finals de koppeling van de Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda nogal slipte, besloot het team een nieuwe set koppelingsplaten te monteren. Daarnaast bleken de al enige tijd gebruikte velgen sporen van slijtage te vertonen en dus werden deze vervangen door andere exemplaren met de daarbij behorende nieuwe banden.

CG2P9860

De eerste kwalificatierun leverde voor Tooren direct na de start enorme wielspin op, waardoor de Cuda scheef trok en de Pro Dutch-rijder van het gas moest. Bij de tweede run ging de start wel goed, maar begon de auto in het tweede deel van de run te slingeren en moest Tooren, om erger te voorkomen, zelfs al voor de finish de parachutes trekken. De tijd bleef daardoor steken op 6,863 seconden bij een eindsnelheid van 157 mph. Ter vergelijking, de Cuda passeerde bij zijn recordrun van 6,00 seconden de finishlijn met 240 mph! Met deze tijd bezette Tooren de negende kwalificatieplaats. Om tot de eliminaties door te dringen moest er in de laatste kwalificatierun sneller worden gereden dan de 6,857 seconden van de als achtste geklasseerde Wayne Nicholson. Maar opnieuw werd de Cuda geplaagd door tyre shake, en omdat de auto vervaarlijk richting de muur dreigde te gaan, moest Tooren van het gas en was daarmee kansloos om zijn eerder gereden tijd te verbeteren. Daarmee beëindigde de Pro Dutch Racing-rijder de kwalificaties op een negende positie, op slechts 0,006 seconden van de achtste plaats die recht gaf op deelname aan de eliminaties.

CG2P9516

Omdat geen van de andere deelnemers problemen kende, kon Tooren ook niet als eerste reserve in de eliminatieladder plaatsnemen. Wel werd het team door de organisatie toegestaan om op zondag een aantal testruns te maken. In de eerste poging op zondagochtend snelde Tooren naar 6,26 seconden, wat op zaterdag goed zou zijn geweest voor de vierde kwalificatiepositie. "We kwamen één run tekort, anders hadden we ons probleemloos gekwalificeerd. Achteraf kun je stellen dat we ons door de combinatie van nieuwe koppelingsplaten en nieuwe velgen/banden op het verkeerde been hebben laten zetten. We dachten dat de wielspin in run één veroorzaakt werd door de nieuwe koppeling. Die hebben we vervolgens lichter gezet waardoor deze in de volgende runs juist te veel slipte en het onrustige gedrag veroorzaakte. De wielspin werd echter waarschijnlijk veroorzaakt door de nieuwe banden en dus hadden we niet zoveel aan de koppeling hoeven te doen. Dat bleek ook wel uit de vierde run, toen we met een nog altijd vrij softe setting toch meteen 6,26 seconden reden. Jammer, maar dat was net te laat."

MK4 5294

In de eindstand van het MSA British Pro Modified Championship is Tooren in zijn debuutjaar op de vierde plaats geëindigd en is daarmee beste rookie en hoogst geklasseerde niet-Engelse rijder. "Er had meer ingezeten, maar ook dit soort dingen kunnen gebeuren. We hebben er weer het nodige van geleerd. Zondermeer positief was dat we een persoonlijk record op de 60 voet en 1/8 mijl konden noteren. Dat is weer iets waar we op kunnen voortborduren, want in het tweede deel van de run is de Cuda traditioneel altijd al goed. We hebben met de Cuda een super goede auto in handen", aldus Tooren tot besluit.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet