Algemeen

Dragracing: David Vegter sluit seizoen 2016 af met vijfde plaats in FIA Europees Kampioenschap

vegter.251

David Vegter heeft tijdens de afsluitende ronde van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap op het Engelse Santa Pod voldoende punten gescoord om in de eindstand beslag te leggen op de vijfde plaats. Met de reservemotor in de Vegter Pro Mod Racing '67 Camaro wist de Nederlander dat wonderen niet mogelijk waren. Desondanks noteerde Vegter in de achtste finales een meer dan uitstekende 6,09 seconden, maar dat was net niet genoeg om de nog voor de titel strijdende Bruno Bader voor te blijven. "In de kwalificatie kwamen we één run tekort om een betere uitgangspositie te krijgen. Nu stonden we in de eerste ronde al tegenover een erg sterke tegenstander. De tijd was goed, maar Bader was net iets sneller", aldus Vegter, die met zijn vijfde plaats de hoogst geklasseerde Nederlander in het FIA EK werd.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

De European Finals op Santa Pod vormde de zesde en afsluitende ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. Hoewel David Vegter tijdens de voorlaatste ronde op Tierp Arena met 5,95 en 5,96 seconden voor het eerst in zijn carrière de 6-secondengrens had doorbroken, wist het team van Vegter Pro Mod Racing dat een herhaling van deze opzienbarende scores op Santa Pod onmogelijk zou worden. In de laatste run op Tierp had de motor door een gebroken drijfstang zware schade opgelopen en daarmee was deelname in Engeland zelfs even onzeker. In iets meer dan een week slaagde het team er echter in om de motor die tot begin dit seizoen dienst deed in de Vegter Pro Mod Racing '67 Camaro, vanuit het niets weer volledig op te bouwen. Pas op de vooravond van de eerste kwalificatiedag kon de motor op Santa Pod voor het eerst worden gestart. Dat het team zijn werk weer goed had gedaan, bleek al snel, want zonder enig probleem sloeg de motor direct aan en draaide probleemloos.

vegter.110

De eerste kwalificatierun leverde een tijd op van 6,50 seconden en hoewel de tweede run met 6,32 seconden al een verbetering te zien gaf, miste de '67 Camaro duidelijk pk's. "Ondanks dat we alles nog een keer hadden nagekeken, konden we in eerste instantie niets vinden. Vervolgens ga je nog verder terug en toen bleek er in de basisafstelling van de motor, waar je eigenlijk niet naar hoeft te kijken, iets verkeerd te staan", aldus Vegter. Met het probleem opgelost, keek het team uit naar de zaterdagkwalificatie waarin een scherpere tijd op de klokken gezet kon worden. Helaas regende het zaterdag en moest Vegter op basis van zijn tijd van vrijdag genoegen nemen met de 13de kwalificatiepositie. Daarmee stond de Nederlander in de eerste eliminatieronde tegenover Bruno Bader, de als vierde uit de kwalificaties naar voren gekomen Zwitser die nog in de race was voor de titel. Bij de start was het tweetal nagenoeg gelijk weg en hoewel Vegter de klokken liet stilstaan bij een uitstekende 6,09 seconden, was het niet genoeg om de 6,02 seconden van Bader te overtreffen. "Voor deze motor is het gewoon een goede tijd waar we vorig jaar blij mee zouden zijn geweest. Na de aanpassing van vrijdagavond wisten we niet precies wat we konden verwachten. Deze run hadden we op zaterdag willen maken, dan kom je in de eerste ronde ook meteen tegen een andere tegenstander te staan. De regen kwam dus heel ongelegen. Ik heb nog alles geprobeerd en ondanks dat de auto richting de middenlijn ging het gas erop gehouden, maar het was net niet genoeg", keek Vegter op zijn laatste run van het seizoen terug.

vegter.302

Vegter scoorde op Santa Pod voldoende punten om zijn vijfde plaats in het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap te behouden en daarmee is de Vegter Pro Mod Racing-piloot de hoogst geklasseerde Nederlander in het grootste veld van het FIA EK. Na vijf races in zes opeenvolgende weekenden die het team van Rusland, via Duitsland en Zweden naar Engeland voerde, is het nu even tijd om een versnelling lager te schakelen. "Lang duurt dat echter niet want binnenkort gaan we de Camaro volledig strippen en moet onder andere de motor die in Tierp de eerste '5' opleverde, weer worden opgebouwd. Er blijft altijd genoeg te doen en de periode zonder races is sneller voorbij dan je denkt", aldus Vegter tot besluit.

vegter.311

Vegter Pro Mod Racing wordt dit seizoen gesteund door Playboy Energy Drink, HKR Techniek, WVB Holland, PedalToTheMetal Musclecar Performance, DutchBoxx Golfkarton en Sonic Equipment.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet