Algemeen

Dragracing: Verrassende wendingen bij Scandinavian Internationals

tf neergaard.2

De Scandinavian Internationals op Tierp Arena was niet alleen goed voor een aantal uiterst snelle tijden, ook bracht de voorlaatste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing in twee klassen de spanning in de titelstrijd volledig terug. Door een zege van Stig Neergaard gaat de Top Fuel klasse een mooie ontknoping tegemoet, terwijl Michael Gullqvist in de Pro Modified klasse zijn ruime voorsprong volledig zag wegsmelten en straks in Engeland alle zeilen zal moeten bijzetten voor titelprolongatie. Voor David Vegter werd de wedstrijd op Tierp Arena onvergetelijk omdat de Nederlander er in de kwalificatie voor het eerst in slaagde om met 5,95 seconden de voor Pro Mods magische 6-secondengrens te doorbreken. Helaas eindigde zijn fraaie optreden in de eliminaties met een kapotte motor.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Een week na de NitrOlympX mochten de rijders uit het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op voor de vijfde en voorlaatste ronde van de titelstrijd op het fraaie Tierp Arena. Zoals verwacht werden er op de Zweedse baan uiterst snelle tijden op de klokken gezet en was Bengt Ljungdahl in de Pro Stock klasse met 6,491 seconden zelfs goed voor een nieuw Europees record. Een aantal verrassende uitslagen en voortijdige uitschakelingen zorgden ervoor dat de European Finals op Santa Pod Raceway over iets meer dan een week een thriller van het zuiverste water belooft te worden. In de Top Methanol Funny Car klasse viel al wel een voortijdige beslissing en veroverde de Fin Johnny Oksa zijn eerste Europese titel.

tf gunnarsson
Stefan Gunnarsson

Verrassende top twee
In de Top Fuel klasse verraste Duncan Micallef in de kwalificatie door in zijn allereerste run van het seizoen met de Rune Fjeld Motorsport dragster een 3,91 seconden op de klokken te zetten. De fraaie prestatie van de Maltees werd echter nog overtroffen door Stefan Gunnarsson, die in de derde run naar 3,900 seconden snelde. De Zweed kampte het hele seizoen met problemen en had een persoonlijk record staan van boven de 4,2 seconden! Op Tierp Arena vielen de puzzelstukjes voor Gunnarsson en zijn crew onder leiding van Top Fuel-veteraan Peter Lantz eindelijk in elkaar. Gunnarsson was daarmee tevens de eerste Zweed die onder de 4-secondengrens wist te duiken en troefde Michael Kågered, die al geruime tijd naar deze primeur op jacht was, af. Dat de 3,90 seconden geen toevalstreffer was, bewees Gunnarsson door in de laatste kwalificatierun een 3,91 seconden op de klokken te zetten. Helaas ging dit wel ten koste van een enorme motorexplosie waardoor de crew de hele nacht aan het werk moest om de auto in de eliminaties aan de start te krijgen.

tf micallef
Duncan Micallef

Door de verrassende top twee moest Anita Mäkelä ondanks een 3,95 seconden genoegen nemen met de derde positie, terwijl Stig Neergaard met 3,97 seconden als vierde rijder onder de vier seconden bleef. Liam Jones was met 4,03 seconden de eerste rijder boven de vier en was goed voor een vijfde kwalificatiepositie, terwijl regerend kampioen Kågered met 4,31 seconden bleef steken op plaats zes.

tf makela.1
Anita Mäkelä

Timo Lehtimäki en Björn Mårtensson maakten de top acht compleet, terwijl Monica Öberg zich als negende niet voor de eliminaties wist te plaatsen.

tf neergaard.3
Stig Neergaard

Spanning terug
In de eerste eliminatieronde werd pijnlijk duidelijk dat er voor de Top Fuelers een flink verschil was tussen de linker en rechter baan van Tierp Arena. De volledige top vier koos voor de linkerbaan en kende nauwelijks problemen, terwijl hun tegenstanders in de rechter baan allemaal direct bij de start tractie verloren. Mäkelä was duidelijk in beste doen, want de Finse wist als enige met 3,98 seconden onder de vier seconden te komen en klopte daarmee niet alleen Kågered, maar zorgde er tevens voor dat titelprolongatie voor de Zweed nu alleen nog in theorie mogelijk is.

tf halvefinale
De halve finale tussen Anita Mäkelä en Duncan Micallef

In de halve finale koos de crew van Mäkelä uiterst verrassend voor de rechter baan, maar bleek daarvoor toch de juiste set-up gevonden te hebben, want in 4,09 seconden plaatste de Finse zich ten koste van Micallef voor de finale. Aan de andere kant van de ladder had Neergaard in de halve finale alle geluk van de wereld. Bij de start verloor de Deen direct alle grip en zag Gunnarsson aan de horizon verdwijnen. De Zweed was echter te vroeg vertrokken en had een rood licht, waardoor Neergaard de finaleplaats in de schoot geworpen kreeg. Daarmee de nummers één en twee uit de tussenstand van het kampioenschap in een directe confrontatie in de finale.

tf finale
De finale tussen Anita Mäkelä en Stig Neergaard

Met een aanzienlijk betere reactietijd nam Neergaard een voorsprong en omdat Mäkelä vervolgens ook nog eens met technische problemen te kampen kreeg, ging de winst in 4,18 seconden naar de Deen. In de tussenstand van het kampioenschap is Neergaard Mäkelä nu tot op 17 punten genaderd. Een overwinning in een eliminatieronde levert 20 punten op en dus kan de allerlaatste run van het seizoen, de finale van de European Finals op Santa Pod, de beslissing brengen. Eerder dit seizoen ging de winst op Santa Pod naar Neergaard, terwijl Mäkelä vorig jaar in de laatste race met een betere uitgangspositie dan ze nu heeft de titel uit de vingers zag glippen. Het voordeel zou dus wel eens bij de Deen kunnen liggen.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet