Algemeen

Dragracing: Zilver met een dikke gouden rand voor Marck Harteveld bij NitrOlympX op Hockenheim

DSC 3296

Marck Harteveld heeft voor een daverende verrassing gezorgd door tijdens de voor het FIA Europees Kampioenschap meetellende NitrOlympX, te midden van de Europese Pro Modified-top, als runner-up te eindigen. Op weg naar de finale klopte Harteveld met de Voodoo Hemi Racing '70 Roadrunner Superbird onder andere regerend Europees kampioen Michael Gullqvist en de runner-up van vorig jaar, Mats Eriksson. Daarnaast verbeterde Harteveld tot drie keer toe zijn persoonlijk record om dit in de finale zelfs terug te brengen tot 6,12 seconden. Ook verpulverde Harteveld zijn persoonlijk snelheidsrecord en bracht dit op maar liefst 372 km/u. "Dit is mega. Ik ben hier echt superblij mee. Het is ook heel gaaf om te zien hoe ongelofelijk veel reacties we al hebben gehad. Iedereen vindt het geweldig", aldus een nog steeds nagenietende Harteveld.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

De NitrOlympX op de Rico Anthes Quartermile was de vierde wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing en na The Main Event op Santa Pod voor Marck Harteveld en zijn Voodoo Hemi Racing de tweede keer dat ze de strijd met de Europese Pro Modified-top moesten aangaan. De NitrOlympX is ook publicitair van grote waarde, omdat het met ruim 50.000 toeschouwers het drukstbezochte dragrace-evenement van Europa is.

DSC 3895

Nadat bij de vorige wedstrijd de Voodoo Hemi Racing '70 Roadrunner Superbird nog net iets boven het toegestane maximum gewicht uitkwam, had het team de uitlaten, voorvelgen en aandrijfas aangepast waardoor de nodige kilo's werden bespaard en de weging in Duitsland geen problemen opleverde. In de eerste kwalificatiesessie op vrijdag kreeg Harteveld echter halverwege de run last van tyre shake, waardoor de tijd bleef steken op 6,59 seconden. In de tweede run verloor de Superbird meteen na de start tractie, die direct overging in een nog veel zwaardere tyre shake. Een verbetering van de tijd zat er daardoor niet in en omdat de zaterdagkwalificatie verregende, moest Harteveld als tiende aan de eliminaties beginnen.

DSC 3078

In de eerste eliminatieronde stond de Voodoo Hemi-piloot ongelukkigerwijs tegenover Michel Tooren, de rijder van Pro Dutch Racing, het team waar Harteveld nauw mee samenwerkt. Tooren kreeg echter in de burn out een probleem met een bougie en daarmee had Harteveld een vrije doortocht naar de kwartfinales. "Het was al niet leuk om in de eerste ronde tegen Michel te moeten rijden, maar dit wil je natuurlijk helemaal niet. Omdat we weer enorme tyre shake kregen, besloten we voor de kwartfinale de afstelling helemaal om te gooien", aldus Harteveld. In de kwartfinale wachtte niemand minder dan Mats Eriksson, de runner-up in de FIA EK van vorig jaar. "Ik was gelijk goed weg en zag op een gegeven moment Mats uit mijn ooghoek verdwijnen. Die heb ik, dacht ik meteen", blikte Harteveld op zijn kwartfinale terug. De Voodoo Hemi Roadrunner passeerde de finish in 6,21 seconden en daarmee was de eerste verbetering van het persoonlijk record van 6,232 seconden een feit.

DSC 3899

In de halve finale moest Harteveld het vervolgens opnemen tegen Michael Gullqvist, de regerend Europees kampioen, aanvoerder van het tussenklassement en ook op Hockenheim weer als eerste gekwalificeerd. Harteveld verraste de Zweed echter op de startlijn volledig en nam met een veel betere reactietijd van 0,085 seconden direct een voorsprong van 0,224 seconden. "We hadden alles nog net iets scherper gezet en dat pakte goed uit. Ik was super weg en eigenlijk ging het de hele run goed. Pas toen ik uit de auto kwam, wist ik zeker dat ik gewonnen had", aldus Harteveld. En gewonnen had de Voodoo Hemi-rijder absoluut en daarmee voor de tweede keer op rij voor een daverende verrassing gezorgd. Zelfs de 6,00 seconden van Gullqvist was voor de Zweed niet voldoende om de bij de start opgelopen achterstand weg te werken. Met 6,15 seconden verbeterde Harteveld opnieuw zijn persoonlijk record, waarbij de eindsnelheid van 372,72 km/u het oude persoonlijk snelheidsrecord van 356 km/u deed verbleken.

DSC 3966

En daarmee stond Harteveld in zijn eerste Pro Modified jaar en tweede FIA EK wedstrijd in de finale. Daarin moest de Voodoo Hemi Superbird het opnemen tegen Johan Lindberg, de voormalig Europees Pro Modified kampioen en in de kwartfinales goed voor een tijd van 5,99 seconden. Dit keer kon Harteveld de Zweed aan de lichten niet verrassen, maar met 6,12 seconden stond er voor de Nederlander voor de derde keer op een dag een persoonlijk record op de klokken, terwijl de eindsnelheid van 372,27 km/u aangaf dat de eerder gereden score bepaald geen toevalstreffer was. Het was allemaal echter niet genoeg om de 6,05 seconden van Lindberg te kloppen en daarmee sloot Harteveld de NitrOlympX als runner-up af. "We hadden voor de finale alles nog weer iets scherper gezet en tot in ieder detail gecheckt. Helaas was mijn reactietijd nu net iets minder. Maar al met al ben ik natuurlijk superblij met dit resultaat. Het was een geweldig weekend, mega gewoon."

DSC 4086

's Avonds mocht Harteveld bij de officiële prijsuitreiking de beker voor de tweede plaats in ontvangst nemen en werd daarbij luidkeels toegejuicht en in het zonnetje gezet. "Het is ook ongelofelijk hoeveel reacties en felicitaties we al hebben ontvangen. Iedereen leeft enorm mee en vindt het geweldig", aldus Harteveld tot besluit.

De volgende wedstrijd op de kalender van Voodoo Hemi Racing is de eveneens voor het FIA Europees Kampioenschap meetellende European Finals op Santa Pod Raceway. Deze afsluitende ronde van het kampioenschap wordt verreden van 9 tot en met 11 september.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet