Algemeen

Dragracing: Jonnie Lindberg schrijft geschiedenis, Del Worsham pakt de dubbel

lindberg pomona 4
Jonnie Lindberg, in februari na zijn winst op Pomona.

De halve finales brachten uiteindelijk op Pomona de beslissing in de titelstrijd. Met een overwinning in de halve eindstrijd zette Jonnie Lindberg zijn enige overgebleven rivaal John Lombardo Jr. op een onoverbrugbare achterstand en pakte zo de titel in de Top Alcohol Funny Car klasse van het NHRA Lucas Oil Championship. De Zweed is daarmee de eerste Europeaan die een NHRA nationaal kampioenschap op zijn naam weet te schrijven. In de NHRA Mello Yello Drag Racing Series klopte Del Worsham in de halve finale zijn directe concurrent Jack Beckman en stelde zo de Funny Car titel veilig.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: NHRA. PR, Remco Scheelings

De Auto Club NHRA Finals op Auto Club Raceway at Pomona vormde het traditionele sluitstuk van de NHRA Mello Yello Drag Racing Series en het NHRA Lucas Oil Championship. In de Pro Stock klasse had Erica Enders de titel al in Las Vegas veiliggesteld, terwijl Antron Brown dat in de gokstad had gedaan bij de Top Fuelers. In de Funny Car klasse moesten op Pomona Del Worsham, Jack Beckman en in mindere mate Tommy Johnson Jr. gaan strijden om de titel. In Europa ging echter de meeste aandacht uit naar de ontknoping in het Lucas Oil NHRA Top Alcohol Funny Car Championship. Jonnie Lindberg voerde daar met slechts één punt voorsprong op Annie Whiteley de ranglijst aan, terwijl ook John Lombardo Jr. nog in de race was om het kampioenschap voor zich op te eisen.

lindberg pomona 1

Jonnie Lindberg schrijft geschiedenis
In de kwalificatie ging het al direct hard en zaten de drie titelkandidaten met een eerste plaats voor Lombardo (5,429 seconden), een derde plaats voor Lindberg (5,461 seconden) en een vierde voor Whiteley (5,463 seconden) dicht bij elkaar. In de op zaterdag verreden eerste eliminatieronde maakten de favorieten geen fouten en daarmee werd de beslissing uitgesteld tot zondag. In de kwartfinale was Whiteley de eerste afvaller toen haar Camaro in de problemen kwam en ze werd uitgeschakeld. Lindberg ontsnapte in zijn run tegen Sean Bellemeur. De Zweed werd door een trage reactietijd op achterstand gezet, maar door problemen bij de Amerikaan wist Lindberg zijn run toch in winst om te zetten.

lindberg pomona 3

De halve finale moest nu voor Lindberg de beslissing brengen. Bij een overwinning op Mickey Ferro, de nummer twee uit de kwalificaties, was de titel binnen. Lombardo, die ook tot de halve finales was doorgedrongen, zou de achterstand dan niet meer kunnen inlopen. Lindberg hield zijn zenuwen in bedwang en in 5,44 seconden snelde de Zweed naar de overwinning en de titel. Lindberg is daarmee de eerste Europeaan in de lange geschiedenis van het Amerikaanse dragracen die een NHRA nationaal kampioenschap op zijn naam weet te schrijven. In de finale moest Lindberg het vervolgens nog opnemen tegen Lombardo. Met een iets betere reactietijd (0,028 tegen 0,036 seconden) klopte de Amerikaan de snellere Lindberg (5,439 tegen 5,445 seconden) en schreef daarmee de wedstrijd op zijn naam. De titel ging echter met slechts twee punten voorsprong op Lombardo naar Lindberg.

lindberg pomona 2
Jonnie Lindberg

worsham pomona2 a2
Del Worsham

Rechtstreekse confrontatie
In de Funny Car klasse van de NHRA Mello Yello Drag Racing Series werd de beslissing ook uitgesteld tot de halve finales. Omdat leider Del Worsham zijn eerste eliminatieronde in winst wist om te zetten, waren de titelkansen voor Tommy Johnson Jr. verkeken. Anders lag het bij Jack Beckman. De Don Schumacher Racing-piloot zette in de kwartfinales met 3,884 seconden een nieuw nationaal record op de klokken en kwam dankszij de daaraan verbonden twintig bonuspunten alleen maar dichterbij. Met een run van 3,89 seconden wist Worsham echter ook tot de halve finale door te dringen, waarna in een rechtstreeks duel tussen Worsham en Beckman de titelstrijd moest worden beslist. Beckman kwam in de run echter in de problemen, waardoor de winst en de titel naar DHL Kalitta Motorsports-rijder Worsham gingen.

worsham pomona2 p2
Del Worsham

Worsham is de derde rijder in de geschiedenis die nu zowel een kampioenschap in de Top Fuel (2011) als de Funny Car klasse op zijn naam heeft staan. Worsham gaf zijn net gewonnen titel extra glans door vervolgens in de finale ook Tommy Johnson Jr. te kloppen en zo ook de dagwinst voor zich op te eisen.

langdon pomona2
Shawn Langdon

In de Top Fuel klasse was de titelstrijd al in Las Vegas in het voordeel van Antron Brown beslist. Toch wist de Don Schumacher Racing-piloot zich ook in Pomona weer voor de finale te plaatsen. In de eindstrijd moest Brown echter zijn meerdere erkennen in zijn teamgenoot Shawn Langdon, die daarmee beide dit jaar op Pomona verreden wedstrijden op zijn naam schreef.

johnson pomona2
Allen Johnson

In de Pro Stock klasse werd de in Las Vegas gekroonde kampioen Erica Enders in de halve finale op reactietijd geklopt door Allen Johnson. De routinier herhaalde dit kunststukje in de finale door daar op dezelfde manier de snellere Vincent Nobile van de zege af te houden.

Europeanen
In Pomona kwamen naast Jonnie Lindberg nog een aantal Europeanen aan de start. In de Top Alcohol Funny Car klasse schopte Lindberg's landgenoot Ulf Leanders het in de kwalificatie tot de negende plaats. De Zweed won zijn eerste eliminatieronde op reactietijd, maar moest in de kwartfinale zijn meerdere erkennen in de latere winnaar Lombardo. Rob Turner deed na Las Vegas een nieuwe poging om zich bij de beste zestien te plaatsen. De Engelsman werd echter opnieuw geplaagd door problemen en bleef met een tijd van 6,50 seconden steken op plaats 21.

In de Top Alcohol Dragster klasse met Manty Bugeja en Fred Hanssen twee Europese rijders. Bugeja deed het in de kwalificatie met 5,314 seconden uitstekend en plaatste zich in het 25 auto's tellende veld als elfde voor de eliminaties. De Maltees wist bij zijn debuut op dit niveau vervolgens ook nog zijn eerste eliminatieronde in winst om te zetten. In de kwartfinale was het sprookje echter over toen zijn motor door een elektronisch probleem niet wilde starten. Extra zuur daarbij was dat zijn directe tegenstander tijdens de run in de problemen kwam, waardoor Bugeja naar een makkelijke overwinning had kunnen rijden. Hanssen lukte het niet om tot de eliminaties door te dringen, waardoor de Noor gedwongen was om tijdens de wedstrijd vanaf de zijlijn toe te kijken.

In de Pro Stock Motorcycle klasse kwamen net als in Las Vegas Kalle Lyrén en Robert Karlsson aan de start. Lyrén deed het meteen uitstekend want met 6,983 seconden dook de Zweed in zijn eerste run op vrijdag voor het eerst in zijn carrière onder de zeven seconden. Met nog twee runs van 7,00 seconden was Lyrén wel constant, maar bleef in het extreem sterke veld van 28 rijders steken op kwalificatieplaats 19, en viel daarmee dus buiten de eliminaties. Karlsson bracht het op vrijdag tot een tijd van 7,02 seconden, maar eindigde daarbij aan het eind van de baan in de grindbak en kon vervolgens niet meer aan de start verschijnen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet