Algemeen

Dragracing: Favorieten houden hoofd koel op tropisch Hockenheim

tf kagered.2

Micke Kågered was in Hockenheim bij de 30ste NitrOlympX de grote winnaar in de Top Fuel klasse. Bij temperaturen van tegen de 40 graden hield de regerend kampioen het hoofd koel, reed een van zijn beste races van de afgelopen jaren en versterkte met zijn zege zijn leidende positie in het kampioenschap. In de Pro Modified klasse blies Michael Gullqvist zijn titelkansen met een zege weer nieuw leven in. Top Methanol Dragster werd een prooi van Dennis Habermann, terwijl Leif Andreasson zegevierde bij de Top Methanol Funny Cars. In tegenstelling tot bij de auto's eisten de diverse Nederlandse rijders bij de motoren wel een hoofdrol op. In de Pro Stock Bike klasse zegevierde Gert-Jan Laseur, terwijl Martijn de Haas domineerde bij de Super Twins.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

De vrees dat de Rico Anthes Quartermile het geweld van de vele pk's niet aan zou kunnen, bleek gelukkig ongegrond. Dat toptijden uitbleven bij de 30ste NitrOlympX, de vierde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing, had alles te maken met het weer. Tijdens de kwalificaties stegen de temperaturen tot 40 graden, terwijl het bij de eliminaties op zondag slechts een paar graden 'koeler' was. De luchtkwaliteit was daarmee zo slecht, dat de naar zuurstof snakkende motoren duidelijk adem tekortkwamen en onmogelijk tot topprestaties konden komen.

tf kagered.1
Micke Kågered

Minimale verschillen

In de Top Fuel klasse werd de kwalificatielijst na drie runs aangevoerd door Micke Kågered. In zijn tweede run snelde de Zweedse lijstaanvoerder naar 4,22 seconden en steeg daarmee met stip van zeven naar één. De verschillen in de top vijf waren echter bijzonder klein. De als tweede geklasseerde Stig Neergaard zette een tijd van 4,253 seconden op het scorebord, op slechts 0,003 seconden gevolgd door Top Fuel-rookie Liam Jones, waarbij de Engelsman op zijn beurt Anita Mäkelä maar 0,002 seconden voorbleef.

tf jones
Liam Jones

Duncan Micallef reikte tot 4,29 seconden, goed genoeg voor plaats vijf en nog altijd minder dan 0,07 seconden achter de 'poleposition'. Jari Halinen, met zijn tijd van 4,39 seconden op vrijdag nog de leider, verbeterde zich op zaterdag niet en bezette uiteindelijk plaats zes, net voor publiekslieveling Urs Erbacher.

tf makela
Anita Mäkelä

Micke Kågered maakt het verschil

De eerste eliminatieronde leverde een tweetal verrassingen op die lijstaanvoerder Kågered goed uitkwamen. Door een losgeschoten olieleiding kwam Neergaard direct na de start in de problemen, waardoor de nummer twee in de tussenstand van het kampioenschap werd uitgeschakeld door Erbacher. Mäkelä, de nummer twee in de tussenstand, was het volgende slachtoffer toen direct bij de start de motor explodeerde en de Finse machteloos moest toezien hoe Micallef naar de overwinning reed.

tf halve finale2
Urs Erbacher (voorgrond) klopt in de halve finale Liam Jones op reactietijd

Kågered had echter duidelijk de juiste afstelling te pakken, want na een 4,20 seconden in de eerste eliminatieronde, klopte de Zweed in de halve finale in 4,18 seconden Micallef en plaatste zich zo voor de eindstrijd. In de andere halve finale moest Erbacher het van zijn betere reactietijd hebben om Jones naar huis te sturen en zo stond de als laatste gekwalificeerde Zwitser opeens toch in de eindstrijd.

tf finale
De finale met Micke Kågered en Urs Erbacher

Kågered was echter op Hockenheim een klasse apart, want met 4,17 seconden verbeterde de Zweed zich in de finale opnieuw, zette de snelste tijd van het weekend op de klokken en liet Erbacher (4,50 seconden) kansloos. Een dik verdiende overwinning voor Kågered, die daarmee zijn leidende positie in het kampioenschap verder versterkte.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet