Algemeen

Dragracing: Records en verrassingen op Tierp Arena

pm bader
Bruno Bader

Minimale verschillen in Pro Mod
De kwalificatie in de Pro Modified klasse was een gevecht om duizendsten van een seconde. Nadat in eerste instantie Bruno Bader met een nieuw persoonlijk record van 6,002 seconden de kwalificatielijsten aanvoerde, was het op zaterdag Michael Gullqvist die met 5,988 seconden onder de 6-secondgrens dook en de eerste positie overnam.

pm meihuizen
Marc Meihuizen

De regerend kampioen werd echter gevolgd door Marc Meihuizen die met 5,997 seconden opnieuw zijn snelheid bewees en als tweede de kwalificatie afsloot. Ook achter dit tweetal waren de verschillen minimaal. Op drie Bader, gevolgd door Roger Johansson (6,029) als eerste rijder met een lachgasmotor, aanvoerder in de tussenstand van het kampioenschap Mattias Wulcan (6,034), terwijl Robert Joosten met 6,038 seconden als tweede Nederlander de top zes completeerde.

pm joosten
Robert Joosten

Maar ook Mats Eriksson, Benny Strand en Niclas Andersson bleven binnen de 6,08 seconden waardoor het verschil tussen de eerste negen rijders slechts 0,1 seconden bedroeg. In dit rijtje hoorde eigenlijk ook David Vegter te staan. De Nederlander zette op vrijdag een tijd van 6,08 seconden op de klokken. Bij de weging bleek de Camaro echter twee kilogram te licht waardoor zijn tijd werd geschrapt. Een onaangename verrassing voor het team omdat de auto bij weging in Hockenheim en Santa Pod juist 15 kilogram boven het minimum zat en er niets aan de Camaro veranderd was. Op zaterdag bleef Vegter in een door tyre shake geplaagde run steken op 6,53 seconden, slechts goed voor een 17de plaats en daarmee net niet genoeg voor een plek in de eliminaties.

pm vegter
David Vegter

Helaas was het avontuur voor de overige twee Nederlanders na de eerste eliminatieronde ook over. In winnende positie en op weg naar een 5,8 seconden brak bij Meihuizen zonder aanwijsbare oorzaak de blowerbelt, waardoor de uitrollende Nederlander net voor de finishlijn werd gepasseerd door Urban Johansson. Ook Joosten kon door onopgehelderde redenen in een onrustige run de snelheid uit de kwalificatie niet vinden en werd met 6,23 tegen 6,10 seconden geklopt door Tero Laukkanen. Met zijn van een turbomotor voorziene Mustang wist de Fin vervolgens verrassend tot de finale door te dringen.

pm johansson
Roger Johansson

Aan de andere kant van de eliminatieladder werd lijstaanvoerder Wulcan verrassend op reactietijd in de eerste ronde uitgeschakeld door Tami Brander. In de eerste eliminatieronde slaagde Roger Johansson erin om voor het eerst met zijn lachgasauto met 5,967 seconden de 6-secondengrens te doorbreken. Nog beter op dreef was Gullqvist, want met 5,87 en 5,845 seconden reeg de regerend kampioen de 5,8-secondenruns aan elkaar om zich vervolgens in de halve finale in 5,93 seconden van Roger Johansson (6,08 seconden) te ontdoen.

pm finale
Tero Laukkanen (voorgrond) heeft bij de start Michael Gullqvist al op een beslissende achterstand gezet

In de finale liet topfavoriet Gullqvist zich echter verrassen door de turbo van Laukkanen. De Fin had een veel betere reactietijd, nam een voorsprong en hoewel Gullqvist met 5,90 tegen 5,95 seconden (de eerste 5-secondenrun voor Laukkanen!) de kwartmijl duidelijk sneller aflegde, was de voorsprong van Laukkanen voldoende om voor het eerst in zijn carrière de overwinning te grijpen.

In de titelstrijd liet Gullqvist daarmee de kans liggen om het gat naar leider Wulcan met nog eens twintig punten te verkleinen. Wulcan gaat nu met een voorsprong van 40 punten op Gullqvist richting Santa Pod. Op negen punten van Gullqvist bezet Roger Johansson plek drie, waarbij deze Zweed weer op twaalf punten gevolgd wordt door Laukkanen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet