Algemeen

Dragracing: MPM-coureur David Vegter na sterke wedstrijd runner-up bij NitrOlympX op Hockenheim

vegter.512

MPM-coureur David Vegter heeft tijdens de NitrOlympX een prachtige tweede plaats gescoord. Voor het oog van ruim 50.000 enthousiaste toeschouwers wisten Vegter en zijn team onder de moeilijke omstandigheden steeds de juiste set-up voor de Pro Modified '67 Camaro te vinden en daarmee tot de finale door te dringen. In de eindstrijd moest de MPM-piloot zijn meerdere erkennen in de huidige leider in de tussenstand van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap, de Zweed Mattias Wulcan. Met hun runner-up positie mocht Vegter Pro Mod Racing echter meer dan tevreden zijn, aangezien de kwaliteiten van zowel rijder als crew op de gladde Rico Anthes Quartermile tot het uiterste op de proef werden gesteld.

Tekst: PR
Foto's: Remco Scheelings

De 29ste editie van de NitrOlympX op de Duitse Hockenheimring zal niet de geschiedenisboeken ingaan als een van de meest geslaagde. De entourage van het Grand Prix-circuit, het imposante Motodrom en de Nightshow blijven uniek, maar de kwaliteit van de Rico Anthes Quartermile liet andermaal veel te wensen over. De baan bood zo weinig grip, dat snelle tijden uitgesloten waren, de teams het vermogen van hun motoren sterk moesten terugschroeven en de onderstelafstellingen flink moesten aanpassen om niet in hun eigen bandenrook op de startlijn te blijven staan. Ook van de rijders van de meer dan 3.000 pk sterke Pro Mods werd op deze, veel te weinig grip biedende baan, het uiterste gevraagd.

vegter.131

Vegter Pro Mod Racing bleek echter gedurende het weekend goed op deze lastige omstandigheden te kunnen inspelen. In de vierde kwalificatierun verscheen er een tijd van 6,765 seconden op het scorebord, goed voor de vijfde kwalificatiepositie. Daarmee bleef de MPM-piloot diverse gerenommeerde namen ruim voor. "In de eerste runs op vrijdag hadden we een ontstekingsprobleem, waardoor het toen nog niet liep. Met alle aanpassingen om van de lijn weg te komen, lukte het op zaterdag in de vierde run wel. Natuurlijk was het geen tijd waar je blij van wordt, maar gegeven de omstandigheden was het goed", aldus een voor de eliminaties hoopvol gestemde Vegter. "We zullen echter ook een beetje geluk nodig hebben, want op deze baan is werkelijk alles mogelijk."

vegter.362

Helaas moest Vegter al in de eerste eliminatieronde aantreden tegen zijn MPM-collega Marc Meihuizen. Die kwam met zijn Pontiac Firebird al snel na de start in de problemen, waardoor Vegter aan 6,9 seconden genoeg had om zich voor de kwartfinales te plaatsen. Met de Zwitser Bruno Bader, altijd goed op slechte banen, trof de MPM-piloot daarin een gevaarlijke tegenstander. Ook nu hadden Vegter en zijn team de juiste set-up te pakken en in 6,8 seconden gaf de '67 Camaro de Zwitser het nakijken. In de halve finale wachtte vervolgens Mats Eriksson, de Zweed die als nummer één uit de kwalificaties was gekomen. In een onder de gegeven omstandigheden keurige 6,44 seconden liet de MPM-piloot Eriksson (6,62 seconden) kansloos en stond daarmee in de finale. Na het moeizame begin van het weekend een onverwacht sterk resultaat. In de wetenschap dat het tegen Mattias Wulcan, de huidige leider in de tussenstand van het kampioenschap, sneller zou moeten en het gegeven dat de baan koeler werd, schroefde het team het vermogen van de Camaro wat op. Bij de start van de finale bleek de stap echter te groot. Vrijwel direct schoot de auto naar rechts en moest Vegter zijn run afbreken. "Je kunt wel wild gaan corrigeren, maar dan loop je het risico dat je aan de andere kant de muur in gaat. Daarbij was de run toch al verloren en had het ook geen zin meer", aldus een berustende Vegter, die in de verte Wulcan de winst zag pakken.

vegter.371hf

Maar met een runner-up positie mochten de MPM-piloot en zijn Vegter Pro Mod Racing meer dan tevreden zijn. Als een van de weinige rijders en teams hadden ze de moeilijke omstandigheden toch heel behoorlijk onder controle gekregen en met deze tweede plaats staat Vegter nu zesde in de tussenstand van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap, dit ondanks het feit dat hij, in tegenstelling tot zijn directe concurrenten, slechts aan twee van de drie wedstrijden heeft deelgenomen.

In het weekend van 22 tot en met 24 augustus staat alweer de vierde wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op het programma. Dan komt Vegter in actie op Tierp Arena, het fraaie Zweedse dragrace-complex een kleine honderd kilometer boven Stockholm. Op deze baan zijn wel snelle tijden mogelijk en zit er voor Vegter wellicht een eerste run onder de zes seconden in.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet