Algemeen

Dragracing: Drachten Internationals doet naam eer aan

 di_jones


Met winnaars uit Nederland, Duitsland, Engeland en Denemarken heeft de Drachten Internationals haar naam alle eer aangedaan. Het gastoptreden van de Engelse Super Pro ET-klasse leverde een onverwachte overwinning op voor Martyn Jones. Bij de motoren werd het hoofdonderdeel, de vierde ronde in de Euroserie Super Twin Top Gas, een overwinning voor Job Heezen. In alle klassen werd een strijd om iedere fractie van een seconde uitgevochten waardoor de spanning tot het allerlaatste moment bewaard bleef. De Drachten Internationals trok meer dan 6.000 enthousiaste toeschouwers naar de Friese vlieg- annex dragstrip.


tekst en foto's: Remco Scheelings

Met bijna 240 deelnemers had de Drachten Internationals ook van rijderskant niet over belangstelling te klagen. Onder hen veel buitenlanders die het de Nederlanders knap lastig maakten. De problemen met het gebrek aan grip tijdens Drachten Nationals waren gelukkig voor het grootste deel opgelost. Naast diverse persoonlijke records sneuvelden in de klasse Funny Bike de nog geen maand oude records van Martijn de Haas. De houder tekende zelf voor de verbeteringen en bracht zijn topscores terug tot 7,681 seconden (was 7,749) en 276 km/u (was 271 km/u).

 di_flynn_r

Derek Flynn

Ook de Engelse Super Pro ET-rijders hadden geen reden tot klagen. Zo verbeterde Derek Flynn zijn snelheidsrecord tot 333 km/u en benaderde hij met 6,57 seconden zijn beste tijd tot op een fractie van een seconde. Let wel, deze records werden gereden op de vermaarde baan van Santa Pod. Alleen de klasse Pro Modified bleef problemen houden. Hoewel er nu acceptabeler tijden op de klokken werden gezet, hadden met name de blowermotoren de grootste moeite om hun meer dan 2.000PK op de weg te krijgen.

 di_joosten

Henri Joosten

Waar rook is
De lange burn outs van de Pro Modified-kanonnen brachten het publiek weer op de banken. Dikke rookkolommen onttrokken niet alleen de auto’s maar ook een flink stuk van de baan aan het zicht. Omdat lachgasmotoren door het spelen met de lachgasafstelling makkelijker in vermogen omlaag te brengen zijn, pakte niet geheel verrassend Henri Joosten met 4,54 seconden (1/8 mijl) de snelste tijd. Eind zaterdagmiddag lukte het ook Robert Joosten een goede basis set-up voor zijn Corvette te vinden en knalde meteen naar een keurige 4,579 seconden. Grote grip-problemen bleven er voor Marc Meihuizen die tot twee keer toe ‘up in smoke’ ging en genoegen moest nemen met een zesde plaats.

 di_koper

Robert Koper

Lachgas wint
Tijdens de eliminaties had Meihuizen echter geluk. In zijn eerste eliminatieronde trok de snellere Henri Joosten een rood licht en schakelde daarmee zichzelf uit. Door een bye run in de halve finale betekende dit dat de man uit IJmuiden meteen doorging naar de finale. Aan de andere kant van de eliminatieladder schakelde Torsten Kath de toch weer met gripproblemen kampende Robert Joosten uit. Robert Koper maakte ‘het voordeel van de lachgasmotor’ duidelijk door na een 4,61 seconden in de kwalificatie, met runs van 4,7 seconden achtereenvolgens Rolf Ammann en een met pech kampende Kath uit te schakelen. Ook de finale was vervolgens voor de meervoudig Nederlands kampioen. Meihuizen probeerde alles, verloor tot tweemaal toe grip om vervolgens toch weer op het gas te gaan, maar kon daarmee niet voorkomen dat Koper in (weer een) 4,7 seconden met de hoogste eer ging strijken.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet