Algemeen

Dragracing: Alastaro houdt spanning erin

 alastaro_nataas


Tijdens de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing in het Finse Alastaro heeft alleen Pro Modified-rijder Urban Johansson zijn overwinning van Santa Pod kunnen herhalen. Alle andere klassen leverden nieuwe winnaars op. De puntenverschillen in de tussenstanden van de diverse kampioenschappen zijn dan ook na twee races minimaal. Met een halve finaleplaats heeft de Nederlandse Top Fuel-piloot Lex Joon weer uitzicht op titelprolongatie. Een uitstekende prestatie leverde Marc Meihuizen door in het sterk bezette Pro Modified-veld tot de halve finale door te dringen. Daarin moest de Nederlander zijn meerdere erkennen in de latere winnaar Johansson.


tekst: Remco Scheelings
foto's: archief Remco Scheelings


In de Top Fuel-klasse maakte Tommi Haapanen na enkele jaren afwezigheid zijn rentree. Een opvallende debutant was er in de vorm van meervoudig wereldkampioen skispringen Janne Ahonen. Na titels in de klasse Competition Eliminator ging de Fin meteen voor het hoogst haalbare, Top Fuel. Hoewel Ahonen zich niet voor de eliminaties wist te plaatsen waren de eerste ervaringen van dien aard dat het er alle schijn van heeft dat Ahonen volgend jaar bij alle wedstrijden van de partij is. Budgetten zijn voor Ahonen minder belangrijk terwijl het dragracen naar zijn zeggen een mooie manier is om de winterse spanningen van het skispringen van zich af te zetten.

Gripproblemen
Helaas kon de baan in Alastaro het vermogen van de 7.000PK sterke Top Fuelers niet aan. De tijden bleven daardoor ver achter bij de mogelijkheden terwijl vele motoren sneuvelden. De snelste kwalificatietijd kwam met 5,201 seconden in handen van Håkan Fällström. Daarmee moest de winnaar van Santa Pod het in de eerste eliminatieronde opnemen tegen Lex Joon. De MPM-coureur leek op de overwinning af te stevenen toen kort voor de finish de banden alsnog tractie verloren. Met een verschil van 0,05 seconden pakte Fällström de winst. Bij de technische controle bleek echter de hoek van de achtervleugel van de Zweed niet aan de regels te voldoen. Desondanks werd Fällström niet uit de uitslag genomen. Een uiterst onverkwikkelijke zaak waardoor Joon zich genoodzaakt zag een protest in te dienen. De Nederlander: “Een grotere hoek levert meer neerwaartse druk op en zeker op een minder goede baan dus meer grip. Dat kan precies het verschil zijn waarom hij niet op de laatste meters ‘up in smoke’ gaat. Daarbij zijn de regels er niet voor niets en als er een overtreding geconstateerd wordt, moet een official ingrijpen en de auto diskwalificeren.” Uiteraard werd het protest toegewezen en Fällström alsnog als verliezer aangewezen. Joon mocht daarmee door naar de halve finale. Daarin moest de MPM-coureur zijn meerdere erkennen in Thomas Nataas. De Noor wist vervolgens in de finale ook Hakan Nilsson achter zich te houden en pakte daarmee de eindoverwinning. Doordat alle rijders die in Santa Pod bij de eerste wedstrijd goed scoorden nu vroegtijdig werden uitgeschakeld zijn de verschillen in de top van het tussenklassement minimaal.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet