Algemeen

Dragracing: Winst Thomas Nataas, halve finale Robert Joosten

zo tf podium

Ook de laatste dag van de Scandinavian Internationals op Tierp Arena zal de geschiedenisboeken ingaan. In de eliminaties was in de Top Fuel klasse een 3,9 secondenrun al noodzakelijk om een ronde door te komen, terwijl in de Pro Modified klasse de 5,9 seconden regelmatig op het scorebord verscheen. Na de vier Europese records die al in de kwalificaties werden verbeterd, sneuvelden er in de eliminaties nog eens vier. Thomas Nataas schreef de Top Fuel klasse op zijn naam door in de finale Anita Mäkelä het nakijken te geven. Pro Modified leverde een zege op voor Michael Gullqvist. In deze klasse deed Robert Joosten het uitstekend met een plaats in de halve finale en zijn eerste run onder de 6 seconden.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

In de Top Fuel klasse leek Anita Mäkelä met runs van 3,9 seconden op Tierp Arena op weg naar de overwinning. De Finse werd echter in de finale met 3,98 tegen 4,02 seconden geklopt door Thomas Nataas. Door zijn zege heeft de Andersen Racing-piloot zijn voorsprong in de titelstrijd verder uitgebouwd. Op weg naar de finale vestigde Nataas met 3,965 seconden en 494,05 km/u (306,99 mph) ook nog eens twee Europese records.

zo tf team
Het winnende team

In Top Methanol Funny Car had Jonnie Lindberg in de kwalificaties al twee Europese records gevestigd, maar de Zweed kon in de eliminaties zijn favorietenrol niet waarmaken. De winst ging naar Adam Flamholc, nadat in de finale zijn tegenstander Leif Andreasson met problemen op de startlijn moest afhaken.

zo pm joosten
Robert Joosten in zijn halve finale tegen Michael Gullqvist

Pro Modified leverde een overwinning op voor Michael Gullqvist die in de finale Mattias Wulcan met 5,874 tegen 6,23 seconden het nakijken gaf. Robert Joosten deed het uitstekend door tot de halve finale door te dringen. Daarin was zelfs een 5,99 seconden, de eerste run onder de 6 seconden van de Nederlander, niet genoeg om Gullqvist te kloppen. Marc Meihuizen sneuvelde in de eerste ronde. Er was nog meer succes voor Gullqvist, want de Zweed verbeterde met 5,872 seconden en 401,19 km/u ook nog twee Europese records.

In Pro Stock waren tijdens de kwalificaties de Europese records al gesneuveld. Jimmy Alund die daarvoor verantwoordelijk was, schreef uiteindelijk ook de wedstrijd op zijn naam door in de finale Thomas Lindström te kloppen. Top Methanol Dragster leverde een zege op voor Jonny Lagg die in de eindstrijd te sterk bleek voor Paul Ungar Udtian.

Later meer
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet