Algemeen

Dragracing: NitrOlympX revancheert zich

st aasen
Ronny Aasen

Nederlandse zege
Bij de motoren was de NitrOlympX de derde en tevens voorlaatste ronde van het FIM Europees Kampioenschap Drag Bikes. In de Super Twin klasse met Job Heezen en Martijn de Haas twee Nederlandse vertegenwoordigers, terwijl de Noor Ronny Aasen als rijder van het Nederlandse Zodiac team ook een beetje als 'Nederlands' mag worden gezien. Met een keurige 6,59 seconden pakte Aasen de eerste kwalificatiepositie. Tijdens zijn eerste optreden dit jaar met de volledig vernieuwde motor deed De Haas het uitstekend, door met 7,11 seconden meteen naar de vierde kwalificatieplaats te rijden. Heezen bleef steken op plaats zeven, maar had naar al snel bleek het beste voor de eliminaties bewaard.

st haas.1
Martijn de Haas

Terwijl De Haas met een minimaal verschil zijn meerdere moest erkennen in de Fin Veas Lipponen, zag Heezen eerst Samu Kemppainen in de problemen komen, om in de halve finale local hero Christian Jäger te kloppen.

st finale
Job Heezen (voorgrond) klopt in de finale Ronny Aasen

In de finale moest Heezen het vervolgens opnemen tegen Aasen, de Noor die nu op de Zodiac motor rijdt die vorig jaar nog door Heezen werd bestuurd. Inmiddels is de Zodiac machine niet alleen snel maar ook betrouwbaar geworden en dus wachtte Heezen een moeilijke opgave. Na een kleine 100 meter leek de strijd in het voordeel van Aasen beslist te zijn, maar de Noor kreeg problemen en verloor zoveel snelheid, dat Heezen hem voor de finish nog kon achterhalen. Daarmee was de Nederlandse zege een feit. Aasen voert de tussenstand in het kampioenschap aan, terwijl Heezen nu de tweede plaats bezet.

psb karlsson
Elvira Karlsson

Kleine verschillen
In de klasse Pro Stock Bike kruipt de kop van het veld wat tijden betreft steeds meer naar elkaar toe. Met 7,063 seconden ging de eerste kwalificatiepositie naar Fredrik Fredlund. Op twee met 7,069 seconden de jonge Zweedse Elvira Karlsson, gevolgd door Kalle Lyrén met 7,128 seconden, Ulf Ogge (7,147 seconden) en Karl-Heinz Weikum (7,169 seconden). Een zesde plaats was er voor de enige Nederlander in het veld, Gert-Jan Laseur (7,286 seconden).

psb laseur.1
Gert-Jan Laseur

In de kwartfinale moest Laseur het daarmee opnemen tegen Lyrén. Net als al eerder gebeurde, leek Laseur met een betere reactietijd zijn tegenstander te kunnen verrassen, maar Lyrén was in de run zoveel sneller, dat hij de Nederlander wist te achterhalen, om vervolgens ten koste van Karlsson tot de finale door te dringen. Aan de andere kant van de eliminatieladder zag Ogge zijn wedstrijd al voor de start eindigen, toen er na de burn-out een probleem met de motor opdook. Fredlund kende geen problemen en pakte ten koste van Weikum de andere finaleplaats. Ook daarin toonde de regerend kampioen zijn snelheid door met 7,09 tegen 7,16 seconden ten koste van Lyrén de overwinning te grijpen. Titelprolongatie kan Fredlund nu bijna niet meer ontgaan, terwijl de strijd om plaats twee zich toespitst op Ogge, Weikum en Lyrén.

psb finale
Kalle Lyrén (voorgrond) moet het in de finale afleggen tegen de snellere Fredrik Fredlund

Overigens was de klasse Pro Stock Bike op Hockenheim goed voor het enige nieuwe Europese record. Met een eindsnelheid van 306,86 km/u kwam dit record in handen van de Duitser Weikum, die in juni al uiterst verrassend de wedstrijd in Tierp op zijn naam schreef.

tfb king
Ian King

Mager
Top Fuel Bikes was meer het verhaal van de tien kleine negertjes, al begon het verhaal hier met zes. Door technische problemen was het veld na de kwalificatie al drie rijders kwijt, waaronder de Nederlander Rene van den Berg. De halve finale tussen de verrassend sterk rijdende Tsjech Otto Knebl (die gedurende het weekend zijn persoonlijk record diverse keren aanscherpte) en Ian King leverde een overwinning op voor de regerend kampioen, die het vervolgens in de finale moest opnemen tegen Rikard Gustafsson. In 6,42 seconden ging de winst naar King, die daarmee titelprolongatie nauwelijks meer kan ontgaan.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet