Algemeen

Dragracing: Main Event eerste graadmeter Europese titelstrijd

voor ek kop

Nog een week en dan gaat met de Main Event op Santa Pod Raceway het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing weer van start. Op het nieuwe asfalt van de Engelse baan kan de eerste van zes EK-wedstrijden een indicatie zijn wie er dit jaar met de felbegeerde titels vandoor zullen gaan. Op Manty Bugeja (Top Methanol Dragster) na, gaan alle kampioenen op voor titelprolongatie. Met Robert Joosten, Marc Meihuizen en David Vegter heeft Nederland drie sterke vertegenwoordigers in de klasse Pro Modified en zijn er voor ons land zeker kansen. In het bijprogramma van de Main Event komen diverse Sportsman klassen aan de start met daarin een groot aantal Nederlanders.


Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing telt dit jaar opnieuw zes wedstrijden, verdeeld over vier circuits. Net als de laatste jaren worden Santa Pod en Tierp Arena twee keer aangedaan en hebben Alastaro en Hockenheim ieder één wedstrijd. Op het eerste gezicht niets nieuws. Toch is er een belangrijke wijziging. Wil een rijder in aanmerking komen voor de titel dan moet hij/zij in alle vier de landen (Engeland, Zweden, Finland, Duitsland) aan minimaal één wedstrijd hebben meegedaan. De reis naar het verre Alastaro overslaan, wat veel teams de afgelopen jaren deden, is er dus niet meer bij, want ook al wint een rijder alle vijf de andere wedstrijden, zonder Finland op de resultatenlijst is er dan geen titel.

Nieuw asfalt
Omtrent een tweetal circuits is er positief nieuws te melden. Na jaren aandringen is het hobbelige asfalt van Santa Pod een maand of twee geleden vervangen door een nieuwe toplaag. Bij de Main Event zou de baan alweer in topconditie kunnen zijn en behoren Europese records zeker tot de mogelijkheden. Na het debacle van het schoongemaakte asfalt vorig jaar, is onlangs ook de dragstrip van Hockenheim van nieuw asfalt voorzien. Het Duitse circuit is er veel aan gelegen om de aangetaste reputatie in augustus meteen weer op te poetsen en dus mag er bij de NitrOlympX ouderwets vuurwerk worden verwacht.

tf poutiainen
Risto Poutiainen

En toen was daar opeens Nataas
In de koningsklasse Top Fuel belooft het een interessant seizoen te worden. Regerend kampioen Risto Poutiainen gaat op voor zijn tweede titel. De Fin krijgt in ieder geval concurrentie van de runner-up van vorig jaar, Rune Fjeld Motorsports teamgenoot en tevens landgenoot Jari Halinen.

tf makela
Anita Mäkelä 

Zijn grootste angst ligt echter bij twee andere landgenoten, Anita Mäkelä en Antti Horto. Mäkelä kende een sterk slot van het seizoen 2012 en heeft in principe alles in huis om voor de titel te gaan. Horto was de revelatie van vorig jaar en ondanks dat de jonge Fin niet aan alle wedstrijden deelnam, werd hij toch vierde in de eindstand.

tf horto Antti Horto
Dit jaar is Horto er in Engeland meteen bij en dus ligt een hogere klassering voor de hand. In dit 'Finse clubje' zou in principe de grote kanshebber voor de 2013-titel moeten worden gezocht; totdat een paar weken geleden de mededeling kwam dat Thomas Nataas en Andersen Racing hun krachten bundelen en op jacht gaan naar de titel. Het Deense Andersen Racing heeft onder leiding van Per en Karsten Andersen (geen broers) al een hele serie Top Fuel titels op zijn naam staan. De Noor Nataas is een erkend snelle rijder en heeft in het verleden, in zowel Europa als Amerika, al diverse wedstrijden voor Andersen Racing gereden en dus is gewenning niet nodig. Een absolute titelfavoriet! Aardig detail is dat de 16-jarige dochter van Thomas Nataas, Julie, dit jaar debuteert in de klasse Super Comp en ook op Santa Pod aan de start staat.

tf nataas
Thomas Nataas

Urs Erbacher is er op Santa Pod nog niet bij en hieraan zal ongetwijfeld gebrek aan sponsorgelden ten grondslag liggen. De Zwitserse ex-kampioen stapt later in de titelstrijd in, terwijl in Hockenheim een tweede auto zal worden ingezet voor de pas 18-jarige Noah Stutz. Chris Andrews is er in eigen land ook nog niet bij en wel om de simpele reden dat de Lucas Oil-rijder enkele van zijn vorig jaar (!) in Amerika bestelde onderdelen nog steeds niet binnen heeft. De inmiddels niet meer ex-skispringer Janne Ahonen kende vorig jaar een sterk seizoen met zijn eigen, nieuw gevormde team, maar rijdt dit jaar een beperkt aantal wedstrijden. Rijders waarvan gezien het 'niet constant genoeg presteren' niet mag worden verwacht dat ze voor de titel gaan, maar die wel voor uitschieters kunnen zorgen, zijn Micke Kågered en Stig Neergaard.

tf andrews
Chris Andrews
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet