Algemeen

Dragracing: Jonge Noorse rijdsters maken indruk op Santa Pod

nataas.j.090

Het is inmiddels een traditie dat in het paasweekend op Santa Pod Raceway het Engelse dragrace-seizoen van start gaat. De wedstrijd was dit keer omgedoopt tot Festival of Power en hoewel het vier dagen omvattende evenement niet meetelt voor een internationaal kampioenschap, worden de activiteiten op de Engelse strip door de rest van dragracend Europa op de voet gevolgd. Diverse teams nemen zo vroeg in het seizoen de kans waar om alvast wat testruns af te werken, terwijl er ook altijd rijders zijn die de voor een overstap naar een hogere klasse noodzakelijke licentieruns afwerken.

Tekst: Remco Scheelings
Foto: archief Remco Scheelings

De afgelopen dagen was dat niet anders. Belangrijkste nieuws was echter dat de baan van Santa Pod Raceway na de vele klachten van afgelopen jaren nu van een nieuwe, vlakke asfaltlaag is voorzien. Omdat deze werkzaamheden pas een paar weken geleden waren uitgevoerd en het land daarna geteisterd werd door regen, sneeuw en extreem lage temperaturen, was van het geplande prepareren van het asfalt weinig tot niets terecht gekomen. In combinatie met de, net als in Nederland, extreem lage paastemperaturen, was al duidelijk dat van echt testwerk weinig terecht kon komen en snelle tijden uitgesloten waren. De runs van de aanwezige Top Fueler, Funny Cars en Pro Mods bleven dan ook veelal steken in bandenrook op de startlijn. Zonder meer positief was echter dat iedereen uiterst lovend was over het vlakke oppervlak van de baan en het feit dat de hobbels nu verdwenen zijn. Zodra de temperaturen iets gaan stijgen, zal men met man en macht aan het werk gaan, waardoor er tijdens de Main Event eind mei een perfect geprepareerde baan moet liggen.

Birgitte Bremnes
Nieuwtjes waren er uiteraard ook. In de Islanders Top Methanol Dragster waarmee eerder Paul Ingar Udtian aan het FIA EK deelnam, legde Birgitte Bremnes haar licentieruns af. De 21-jarige Noorse maakte indruk door (na een aantal verplichte ingekorte runs) in haar eerste ‘full pass’ meteen naar een tijd van 5,77 seconden te snellen. Bremnes begon al op zeer jeugdige leeftijd in de Junior Dragsters en maakte op 18-jarige leeftijd de overstap naar een Super Comp dragster. Of Bremnes ook aan het FIA Europees Kampioenschap mee gaat doen is nog zeer twijfelachtig aangezien schoolexamens dit jaar prioriteit hebben.

Julie Nataas
Op Santa Pod legde een nog jongere Noorse haar licentieruns af en wel de pas 16-jarige Julie Nataas. Haar vader, Top Fuel-piloot Thomas Nataas, kocht deze winter in Amerika een Super Comp/Super Pro ET dragster en daarmee mag Julie dit jaar haar kunsten gaan vertonen. Net als Birgitte Bremnes komt ook Julie Nataas uit de Junior Dragsters, maar reed ook al op karts en in een Junior Formulewagenklasse in Noorwegen. Ook Nataas slaagde met glans en reed zelf een keer 7,8 seconden over de kwartmijl. Op 16-jarige leeftijd mag men reglementair niet sneller rijden dan 8,9 seconden (Super Comp) en dus moest vader Thomas de auto door middel van de throttle stop ‘iets terugschroeven’.

Ander nieuws
Andere licentieruns waren er voor Gareth Ellis, de zoon van Pro Modified piloot Graham, die dit jaar zijn debuut maakt in de ex Dan Larsen Top Methanol Funny Car. Kevin Kent is een nieuw gezicht in de Nitro gestookte Funny Cars. Met zijn West Ten Motorsports Mustang deed de Engelsman onder begeleiding van Rune Fjeld de nodige ervaring op. Op Santa Pod maakte ook Andy Robinson zijn eerste meters met zijn (uiteraard bij Andy Robinson Race Cars zelf gebouwde) Camaro. De auto is voorzien van de nieuwste technieken en veel carbon, magnesium en titanium onderdelen. De Engelsman zal nog niet aan het FIA EK deelnemen aangezien hij eerst een goede basisafstelling voor de auto wil vinden. De Camaro moet de Engelsman tot tijden onder de 6,0 seconden brengen.

Don Schumacher Racing Top Fueler
Een nieuwtje kwam nog uit de mond van regerend FIA Europees Top Fuel kampioen Risto Poutiainen. Rune Fjeld Motorsport, het team waar de Fin voor uitkomt, zou in Amerika bij Don Schumacher Racing twee chassis hebben gekocht. Eén auto wordt nog dit jaar opgebouwd en wellicht tijdens de laatste race van het seizoen met Poutiainen aan het stuur ingezet.

Van Leersum is terug
Goed om te zien was de terugkeer van Wouter van Leersum. De Nederlandse Super Pro ET-piloot crashte vorig jaar zijn fraaie Camaro op de baan in Malmö. Inmiddels is de auto gerepareerd en maakte op Santa Pod zijn eerste, zeer succesvolle, meters. Het team had zich een 7,4 seconden tot doel gesteld en die tijd werd in de kwalificatie al gehaald. In de eerste eliminatieronde toverde Van Leersum zelfs een fraaie 7,39 seconden op het scorebord maar werd vanwege een rood licht toch uitgeschakeld.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet