Persberichten

Persbericht: Snelheid Dick Freebird en Cor Euser in Zandvoort is fraai visitekaartje Lotus Evora

480_freebird_finaleraces_1

Dick Freebird en Cor Euser hebben afgelopen weekend tijdens de Formido Finaleraces op Circuit Park Zandvoort wederom laten zien hoe hard zij kunnen racen in hun Lotus Evora. "Het is dat een lekke band vlak voor de finish van de hoofdrace roet in het eten gooide, anders hadden we alle drie Dutch en Europese GT4-wedstrijden op het podium gestaan’’, stelt Freebird. "We gaan in 2012 zeker door met ons mooie Lotus-project’’, voegt Euser toe. "We willen het team zelfs uitbreiden met een extra auto. Geïnteresseerde coureurs mogen ons altijd benaderen.’’

Na de fraaie zege in de Dutch GT4 hoofdwedstrijd op Assen, kwamen Freebird en Euser vol vertrouwen naar Zandvoort, waar afgelopen weekend met de Formido Finaleraces het seizoen in het Nederlandse én Europese GT4 kampioenschap werd afgesloten. Hoewel beide rijders in de kwalificatie niet optimaal uit de verf kwamen, had Freebird alle vertrouwen in een goed wedstrijdresultaat. "Mede dankzij de hulp van de monteurs van de Lotus-fabriek, rijdt het autootje super. We gaan mooie dingen laten zien.’’

Fraaie inhaalwedstrijd
De Rosmalenaar maakte zijn profetische woorden meer dan waar. In de eerste individuele sprintrace over 25 minuten speerde hij naar voren. Gekomen vanaf startplek 10, knalde de Brabander naar de 3de stek en daarmee een nieuw podium. "De Lotus liep echt super. De jongens hebben na onze recente 24 uursrace de auto helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. Dat hebben ze uitstekend gedaan’’, legt Freebird uit. "Ik kon lekker naar voren komen. Al had ik wel wat moeite om Dennis Retera in te halen. Zijn Aston Martin is veel te breed.’’ Lachend: "Die wagen mogen ze best een maatje smaller maken.’’

Handen te kort
Voor de tweede individuele heat kwam Euser in actie. Aangevangen vanaf P6, reed ook hij zich richting de top. Met geslaagde inhaalacties op Zumbrink, Verheul en fraai buitenom in de Kuhmobocht bij Knap, sloop de sluwe autosportvos naar voren. Met een 3de plek in de Europese wedstrijd, een 2de positie voor het Nederlandse klassement en de 1ste stek in de Legends Cup, kwam de routinier handen te kort om alle gewonnen bokalen mee te nemen.

480_freebird_1

Sterke start hoofdrace
Euser en Freebird wilden vervolgens het succesvolle seizoen in stijl afsluiten met een topresultaat in de afsluitende hoofdrace. Begonnen vanaf rang 6, maakte de agressief gestarte Freebird direct zijn doelstelling duidelijk. "Bij de eerste bocht zat iedereen aan de binnenkant. Ik koos echter voor de andere zijde en kon, in het kielzorg van koploper Duncan Huisman, direct aan Zumbrink, Knap en Van der Kolk voorbij’’, zag de 25-jarige racer tot zijn tevredenheid. "We weten dat de BMW vooral in het begin snel is, maar dat wij na een rondje of zes de optimale snelheid krijgen. Dit inmiddels bekende proces kwam ook nu weer uit. Ik kon dus op Huisman inrijden en ging hem in ronde zeven aan het einde van het rechte stuk voorbij. We lagen dus aan de leiding van de race. Met een winst zouden we het seizoen super kunnen afsluiten, dus alles verliep naar wens.’’

Knallend einde
Halverwege de 50 minuten durende heat, was het tijd voor de verplichte rijderswissel. Euser stapte in, terwijl de monteurs ondertussen de linkerachterband goed onderzochten op mogelijke slijtage. Immers, de Michelin-banden willen dit seizoen nogal eens knallen als de Lotus in de buurt van de finish komt. "We waren met opzet met een hagelnieuwe band gestart’’, zegt Euser. "Het rubber zag er halfweg koers echter goed uit. Beter zelfs dan de gebruikte banden die we er eventueel nog onder hadden kunnen zetten. Dus besloten we met deze band door te gaan. Helkaas gebeurde bij ons ook wat er eerder in de wedstrijd bij Stefano D’Aste was gebeurd. Wederom liet de linkerachterband het afweten. Hij klapte met nog maar 4 minuten te racen uit elkaar. Daarmee was de mogelijke zege in één klap weg. Ik moest in de pits alsnog ander rubber gaan halen. Jammer dat de mogelijke winst veranderde in een 10de plek. Echt zonde dat we die hoofdrace niet konden winnen. We hadden dat wel verdiend.’’

Topseizoen
Ondanks de tegenslag aan het eind, kunnen de 54-jarige Euser en zijn bijna drie decennia jongere racepartner terugkijken op een fraai autosportjaar. Freebird: "We begonnen tijdens de Paasraces met een test-auto, waarbij we met een lekke band, een kapotte aandrijfas en een retourtje Engeland voor het ophalen van een gesneuveld voorruit, een nogal ongelukkig eerste weekend kenden. Maar sindsdien zijn we enorm gegroeid. Vanaf Spa-Francorchamps zijn we zelfs elk weekend op het GT4 podium gekomen. Ik hoop volgend jaar ook met Cor door te kunnen gaan. Met hem en het team klikt het goed. In 2012 kunnen we aanspraak maken op een top 3 klassering in het eindklassement, aldus Freebird, die 2011 afsloot als de nummer 11 en Euser als 7de geklasseerd ziet in het Dutch GT4. Ook de ervaren groepsleider Euser ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. "We hebben bewezen dat het Lotus Evora-project aanslaat. Met hecht teamwerk en Dick die heel snel op niveau is gekomen, staan we heel vaak op het ereschavot. Dat kan met de ervaring die we nu hebben opgedaan, alleen nog maar beter worden. Het liefst zet ik in 2012 met het team een tweede auto in. We praten inmiddels als met wat mensen die geïnteresseerd zijn. Het ziet er mooi uit. Andere personen mogen ook altijd aanschuiven om info over het racen met de Lotus te krijgen. We hebben een goed verhaal.’’
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet