Persberichten

Persbericht: Dick Freebird en Cor Euser in de top bij Dutch GT4 tijdens Masters in Zandvoort

480_freebird_masters_a

Dick Freebird en Cor Euser zijn vaste bezoekers van het Dutch GT4-podium aan het worden. Het is dat een lekke band gisteren roet in het eten gooide tijdens de hoofdrace van het Masters of F3-weekend in Zandvoort. Anders had het snelle Lotus Evora-duo na alle drie heats met de champagne mogen spuiten. "We waren de meest constante Dutch GT4-equipe van de Masters’’, stelde Freebird tevreden. "Al hadden we zondag voor 46.500 toeschouwers nog heel graag op het ereschavot gestaan. Dan was het helemaal super geweest.’’

Freebird en Euser zaten er vanaf het eerste Masters-moment meesterlijk bij. "Tijdens de vrije trainingen raceten we al in de topdrie, waarna ook de kwalificaties prima verliepen. Zowel Cor als ik wist een 2de startpositie op de grid te veroveren’’, zag Freebird.

Bijna poles
Daar had zelfs nog meer ingezeten. "De kwalificatie ging uitermate goed, waarna ik in de slotfase aanzette om alsnog voor de pole te gaan. Maar een langzamere rijder voor me, die de blauwe vlaggen van de marshals negeerde, zat me helaas dwars’’, baalde de immer voluit gaande Euser. Freebird over zijn bijna pole: "We letten als team erg goed op. We hadden gezien dat er snel een buitje aan zou komen, dus gingen we bij aanvang van de kwalificatie snel naar buiten. Terwijl vele concurrenten aan het wachten waren, waren wij goed wakker en klokten snel een rondetijd. Daarna begon het inderdaad te spetteren en stonden wij bovenaan. Het is dat Jeroen Bleekemolen in de allerlaatste seconde nog ietsje harder ging, anders was het P1 geworden’’, aldus Freebird.

‘Niet slecht, maar winnen is beter’
In de eerste individuele heat kwam Euser prima voor de dag. Achter kampioenschapsleider Ricardo van der Ende snelde de routinier naar plek 2. Een echte racer als Cor Euser noemde zijn klassering na afloop 'niet slecht, maar eerste is natuurlijk beter'. "De Lotus Evora loopt steeds beter. Daar ben ik zeker tevreden over'', zo legde hij uit. "Omdat ik vlak na de start in de Tarzanbocht terrein verloor en vanaf P5 moest terugkomen, verloor ik teveel tijd op de koploper. Zeker een Dennis Retera zit heel verdedigend te rijden. Daardoor wist Ricardo snel weg te lopen. Ik kon in de slotfase heerlijk pushen en kwam dichterbij. Ik vond het overigens niet nodig dat in de slotfase de safetycar de baan op kwam. Ik vond de gespinde auto van Wim van Genderen niet gevaarlijk in de weg staan. Maar goed, of ik zonder safetycar alsnog Van der Ende zou hebben ingehaald, is maar de vraag.''
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet